Hoe is dit het best uit te leggen?

Kind begrijpt niet een som bijv. (76-38)
hij begrijpt niet dat er dan -2 moet staan.. hoe moet ik dit uitleggen zodat hij het echt snapt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Deel de som op in delen, 70 en 30, en 6 en 8, leg daarna uit hoe je op de -2 uitkomt (stap voor stap, dus gewoon letterlijk gaan tellen met bijv. je vingers).

Als dat nog niet werkt laat laat je het bijvoorbeeld zien met letterlijke voorwerpen, hiermee breng je het visueel en zal het daardoor ook makkelijker te begrijpen zijn (denk aan ik heb zoveel appels, ik deel er zoveel uit, dus heb ik er nog zoveel over) dan vergelijk je het met de som en laat je zien dat dit basically hetzelfde is.

Toegevoegd na 2 minuten:
6 - 8 = -2 dus 70 - 30 - 2 = 38 op deze manier bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O nou snap ik die -2. zo heb ik nooit leren rekenen:)
Ik snap je vraag niet helemaal hoezo -2?
76-38=38
76:2= 38
Ik zou het voor je kind onder elkaar zetten en dan 6-8 eentje lenen word 16-8 etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76-38= uuuuuuh... -2? Ik dacht namelijk 38. ;-)

Als je bijvoorbeeld 100-102 neemt probeer dan eerst 100-100 uit te rekenen. Dit antwoord is 0. Vanaf de 0 ga je verder. Er blijft 2 over, dus 0-2=-2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je kind zelf uitzoeken wat hij/zij het handigste vind, ik vind het zelf makkelijker om door te tellen, dus eerst 38 +2 (=40) dan nog + 36 (=76) en dan de +2 en +36 bij elkaar op te tellen tot 38.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je het beste uitleggen met behulp van een getallenlijn, zie afbeelding in stappen.
Eerst teken je de getallenlijn, met aan de rechterkant 76.
Je bent aan het aftrekken, dan werk je van rechts naar links. Eerst trek je de tientallen eraf, dat is in dit geval 30. 76-30=46. Deze soort som moet het kind dus al kennen!
Je hebt dan nog 8 over. Je moet over een tiental heenspringen. Dan ga je eerst naar het tiental toe. (Het tiental gebruiken we altijd om even uit te rusten) Daarvoor heb je 6 nodig, want 46-6=40. Maar je moest er eigenlijk geen 6 afhalen, maar 8. Het kind moet dus ook de splitsingen tot 10 heel goed kennen. 8 kun je splitsen in 6 en 2. Je hebt dus nog 2 over, die moet je nog van de 40 afhalen, dan houd je 38 over.
Vergis je niet, dit is een moeilijke categorie sommen! Er gaat een hoop aan vooraf en vraagt al veel voorkennis. Heeft dit kind ook moeite met het optellen van sommen als 46+28?

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat hier overigens eigenlijk nog aan voorafgaat, is het werken met materiaal. Op school gebeurt dat bijvoorbeeld met blokjes en staafjes van 10 blokjes aan elkaar, maar dat heb je waarschijnlijk thuis niet tot je beschikking. Misschien legoblokjes?
Je legt 7 staafjes van 10 en 6 losse blokjes neer. Die 30 kun je er afhalen, dan heb je nog 4 staafjes van 10 en 6 blokjes over, 46 dus. Dan kun je die 6 losse blokjes weghalen, dan heb je nog 40, maar dat is niet genoeg. Hoeveel moet je er nog meer afhalen? Nog 2, want je moest er nog 8 afhalen.
Dit doe je voor, maar laat je het kind vooral ook veel zelf doen. Eerst vertel je erbij wat hij moet doen, dan laat je het hem zelf hardop zeggen terwijl hij handelt. Als hij dat snapt, gaat het ook al vlot met de getallenlijn en daarna zonder.

Toegevoegd na 9 uur:
En om nog 2 van die 40 af te halen, moet je dus een staafje van 10 vervangen door 10 losse blokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak het aanschouwelijk / concreet. Cijfertjes zijn chinees voor kinderen, dus vaak kunnen ze daar erg weinig mee.

Bij mijn kinderen deed het altijd wonderen als ik vroeg hoeveel 76 - 38 EURO was; dan wisten ze het in no time. Snoepjes werkt ook. Of wasknijpers. Pak ze er desnoods bij.

Verder maakt het op zich niet zo heel veel uit op welke wijze ze dan moeten leren aftrekken, zolang ze het maar op de zelfde manier leren als op school. Want als er iets verwarrend is voor een kind dat niet zo goed is in rekenen, is het wel verschillende methodes door elkaar moeten leren....

(Dat is ook een van de redenen dat scholen er niet altijd blij mee zijn als ouders helpen met het huiswerk (hier in Duitsland MAG het zelfs niet) ; de verwarring tussen verschillende methodes. )