ik wil cardioloog worden, ik ga volgende jaar vmbo t doen. maar wat moet ik daar na doen om cardioloog te worden ?

kunnen jullie me misschien informeren. ik heb helemaal geen idee. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

havo, vwo, studie geneeskunde, en dan specialisatie bij een academisch ziekenhuis.

Dat wordt dus nog eventjes doorleren! (4 jaar vmbo, 2 jaar havo, 2 jaar vwo, 6 jaar geneeskunde, 6 jaar specialisatie.. dat is dus 20 jaar!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarnaast vrij mogelijk dat het onhaalbaar is omdat je het niveau niet kan halen, ik weet niet of er nog kans voor je is om toch de HAVO te gaan doen, maar daar zou ik toch mijn zinnen op gaan zetten. Ik zou even met je leraar en ouders over je plannen praten. Vraag dan vooral of je echt niet op een HAVO kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan altijd, ik ken ook een paar mensen die van VMBO naar de universiteit zijn door geklommen. Zij doen tenminste hun best, je ziet zoveel mensen die er met de pet naar gooien.
Utrecht
12 jaar geleden
van vmbo naar universiteit zal in uitzonderlijke gevallen nog wel net kunnen. Maar geneeskunde en daar bovenop nog cardiologie is een ander verhaal. Weinig kans dat je (tegen die tijd) ingeloot gaat worden.

Andere antwoorden (6)

Om cardioloog te worden moet je VWO en daarna Universiteit doen, met VMBO t zit je in de verkeerde (studie-)richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet iedereen kan er komen. Geneeskunde en zeker cardiologie zijn zware disciplines, waar je veel motivatie, discipline, beheersing en vooral intelligentie voor nodig hebt. Wie nu op het vmbo zit, moet er rekening mee houden dat hij hoogstwaarschijnlijk ongeschikt is voor een cardiologische carrière.
Utrecht
12 jaar geleden
Ik vrees ook dat met vmbo een toekomst cardioloog niet meer tot de reële mogelijkheden hoort.
Ga ontzettend je best doen op school en zorg dat het naar het VWO kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doe ik. ik ben er niet zo lang in nederland drm zit ik in de vmbo dus ik ben geen nederlander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na VMBO-T kan je de havo doen, na de havo kan je naar de HBO, dus het kan wel, maar kost veel tijd
Dat wordt een HEEEELE lange weg ; als je nog mag stapelen tegenwoordig.

Om cardioloog te worden moet je eerst arts zijn voor je je kunt specialiseren. Om arts te kunnen worden moet je eerst medicijnen studeren. Om medicijnen te kunnen studeren -ALS je al uitgeloot wordt - moet je eerst VWO (liefst gymnasium met klassieke talen en beta-vakken) hebben gedaan.

Als je nu op VMBO -T zit, zou je daarna nog havo en dan VWO moeten doen, liefst ook nog met bovengemiddelde cijfers. Een andere weg, als zij-instromer of via een verzorgend beroep opklimmen ofzo, is voor dergelijke beroepen gewoon niet mogelijk.

Wellicht is het met deze vooropleiding - zeker als die niet ver beneden je niveau is - verstandiger je te orienteren op een ander (para)medisch beroep dat eventueel wel binnen je bereik ligt. Tandarsts- of doktersassistente, ambulanceverpleegkunde of operatieassistent bijvoorbeeld. Maar dat zijn ook nog best lange wegen, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"- moet je eerst VWO (liefst gymnasium met klassieke talen en beta-vakken, gymnasium is altijd met klassieke talen? Beta vakken zijn ook niet nodig, alleen biologie is vereist) hebben gedaan." Nergens voor nodig.. Bij het inloten van studie geneeskunde kijken ze niet naar je opleiding. En aan latijn heb je tijdens je studie geneeskunde helemaal NIKS (vaak denken mensen val wel, maar dit is niet zo)! Alle medische namen leer je tijdens je studie, en die ken je van te voren toch niet, met, of zonder latijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens...op de ALO (om 'sportlerares' te worden), moest ik in het 1e jaar álle spieren en spiertjes en botuitsteeksels en alle bewegingen die die spieren het skelet laten maken, met hun Latijnse namen leren, en ik kan je vertellen : dat heeft me héél wat bloed, zweet, stampwerk en tranen gekost!!! (Ik had HBS-A als vooropleiding : talen, economie, handel ed....) Een beetje Latijnse voorkennis is beslist héél handig om mee te nemen naar een studie medicijnen, specialisatie cardiologie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want bij Latijn leer je al die pezen en spiertjes bij hun naam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou je verbazen als je wist hoeveel nederlandse woorden (pezen en botten inbegrepen) van het Latijn zijn afgeleid. Het zijn er belachelijk veel.
Formeel is de weg:
* na vmbo-t havo doen (2 jaar)
* dan vwo doen of een hbo-propedeuse halen (2 of 1 jaar)
* een plaats proberen te krijgen voor een studie geneeskunde aan een universiteit
* een bachelor geneeskunde halen (3 jaar)
* een master geneeskunde halen, je bent dan basisarts (3 jaar)
* een specialisatie tot cardioloog volgen (6 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vergeet vmbo-t, zelf ook nog 4 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik vergeet het vmbo-t niet, de vragenstelster wilde weten wat ze na het vmbo-t nog moest doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is dan doorstromen tot vwo, want na een hbo-propedeuse zou je ook nog vwo certificaten voor scheikunde, natuurkunde en wiskunde B moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de HBO opleiding af. Met een propedeuse van scheikunde of natuurkunde heb je heel wat meer kennis van de exacte vakken dan je op het VWO krijgt.
De antwoorden hierboven laten je zien hoe lang de weg is.
Richt je er voorlopig op om zoveel mogelijk op te steken uit het VMBO-t en je diploma af te sluiten met zo hoog mogelijke cijfers. Om door te stromen naar de HAVO moet je gemiddeld minstens een 7 hebben, maar het beste is om er geen onvoldoendes tussen te hebben. Ze nemen op een HAVO echt alleen die leerlingen met de beste cijfers op hun eindlijst. Dit omdat de leerlingen die daar uit groep 3 overgegaan zijn naar 4 natuurlijk voorrang hebben. Je komt dan namelijk in groep 4 omdat er anders teveel niveau verschil is. Een HAVO heeft dan dus maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Focus je dus eerst erop om de VMBO goed af te sluiten.
amc
12 jaar geleden
Dat gaat vanuit het VMBO heel erg moeilijk worden. Een cardioloog is een arts. Dat betekent dus dat je een geneeskunde opleiding zal moeten doen.

Geneeskunde heeft een numerus fixus. Dat betekend dat geloot moet worden. Alleen de allerbeste kandidaten (uitzonderlijke VWO leerlingen) kunnen die stap overslaan.

Als je geen VWO hebt kan je vanaf je 21e een colloquium doctum aanvragen voor een universiteit. Dit is een toelatingsexamen met vragen op HBO/VWO niveau.

Toelating aan een universiteit kan ook met een HBO diploma en in sommige gevallen met een propedeuse. De eisen kunnen per opleiding en per instelling verschillen maar ga er van uit dat je een HBO opleiding in bv: verpleegkunde, scheikunde, biochemie, medische technologie iod af gemaakt zal moeten hebben voor je een redelijke kans maakt.

Als je volgend jaar aan het VMBO begint dan is je beste kans om heel snel te proberen op de HAVO te komen. Vanuit het MBO zal een heel erg lange route worden.

Zorg dat je vakken als scheikunde, natuurkunde, Engels, biologie en wiskunde goed beheerst.

Eenmaal afgestudeerd als arts zul je nog verder moeten gaan specialiseren. Dan pas kan je beginnen aan je training als cardioloog. (Al zijn er in het buitenland specialisme opleidingen aan universiteiten; in Engeland is cardiologie ook een niveau 7 master opleiding aan de University of Brighton.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zit je nog wel een aantal jaartjes op school hoor.. je zult eerst op het vwo( je hebt sowieso exacte vakken nodig) moeten zien te komen en daarna doorstromen naar de universiteit (waar je grote kans maakt uitgeloot te worden want bij medische studies geldt een lotingssysteem).na een jaar of 5 zwoegen en co-schappen lopen ben je arts en dan moet je nog een specialisatie cardiologie doen. De concurrentie is moordend.

je kan ook naar de havo om daarna eerst verpleegkundige te worden en dan duaal doorleren voor arts.

be careful what you wish for. een arts verdient natuurlijk heel goed maar als jij een fout maakt, kan iemand daardoor sterven en sta jij voor de rechter.
ook krijg je regelmatig een aantal boze mensen over je heen die medicijnen willen die je niet voor kan schrijven of mensen die ontevreden zijn...
maar mooi als je je doel bereikt.. succes