Ik wil studeren onder het werken, maar ik weet niet wat. Welke goede studie is vrij algemeen, die je overal kunt gebruiken??? (zie uitleg)??

Ik wil graag naast het werken een studie erbij doen. Ik wil wel dat ik daarna er iets aan heb (dus een erkend diploma!!) En het liefste als avond opleiding oid op een school, geen thuis studie. Alleen loop ik vast met wat ik wil, ik vind vanalles leuk. Ik kan redelijk goed leren, dus het hoeft geen basis-opleiding te zijn.
Met welke opleiding kun je verder met leren voor bijvoorbeeld een hbo diploma? En is dit wel mogelijk? (bijvoorbeeld mbo 4 detailhandel en dan een hbo opleiding in een andere sector?)

Toegevoegd na 13 minuten:
Het gaat hier om een ''zoektocht'' naar een MBO opleiding die ik kan volgen naast mijn baan van 30 uur per week. Liefste dus een avondopleiding. Het gaat om het soort opleiding. Wel mbo !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ook wel benieuwd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrije universiteit amsterdam vindt ik wel opleidingen hebben met een veelvuldig begrip van studies. Maar ja dat is mijn mening http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/opleidingen.asp?inter=&taal=&vorm=&opltype=Bachelor&xxx=Zoeken

Het beste antwoord

Je zou eens kunnen gaan kijken naar verschillende kader opleidingen. Die hebt je doorgaans op MBO4 en HBO Associate niveau.
MBO administratieve, communicatieve en commerciële opleidingen zijn nog vrij algemeen (technische en medische opleidingen zijn het meest specialistisch). Kijk vooral wat je lokale ROC en HBO instellingen aanbieden. Ver moeten reizen voor een avond opleiding zal je moeilijk volhouden dus dat zal je grootste beperkende factor zijn. Verder zal je voor jezelf moeten beslissen wat je nou eigenlijk wil gaan doen. Een brede interesse hebben wil niet zeggen dat je ook alle opleidingen leuk zal vinden.

De meeste MBO opleidingen bieden een goede doorstroom naar verschillende HBO opleidingen dus dat zou geen belemmering mogen zijn.

Hoe meer de HBO opleiding gemeen heeft met je MBO opleiding hoe gemakkelijker de doorstroom natuurlijk maar zolang je in de algemene richting zit vind je doorgaans een zeer redelijke aansluiting (MBO detailhandel sluit prima aan op HBO commerciële en communicatie studies). Waarschijnlijk zal je wel een bijspijker cursus moeten doen of extra vakken volgen voor of tijdens het eerste jaar HBO (daar kunnen dan weer wel vrijstellingen tegen over staan) omdat de HBO's het meest ingesteld zijn op een HAVO instroom.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je iets gaat doen dat je interesseert en dat je kan afmaken. Doe desnoods eerste een studiekeuzetest. Verschillende HBO's en ROC's bieden die aan op hun website (ik ga geen links posten; ik wil geen reclame maken).

Er zijn overigens ook een aantal private opleidingen voor specifieke beroepen. Die zal je minder snel tegen komen als je er niet specifiek naar zoek (in Wageningen zit bv een opleiding voor plaagdierenbestrijding). Dit zijn ook meestal erkende diploma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt !! Ik ga niet op alles reageren wat je zei, maar ik hou het in mijn hoofd

Andere antwoorden (3)

Psychologie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien moet je eerst 's bepalen wat je echt leuk vind en wat je de rest van je leven zou willen doen. Ik ga er dan vanuit dat je je huidige werk niet leuk genoeg vind (Ikkan.nl is geloof ik zo'n soort site) Daar kan je dan een studie bij zoeken.
Je moet vooral geen studie doen omdat 'ie direct om de hoek of zo goed in je agenda past.
Wat je ook doet: sterkte ermee.
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou het probleem. Ik kan niet bepalen wat ik leuk vind, daarom wil ik een algemene opleiding gaan doen (liefste niveau 4) waardoor ik later aslnog hbo kan doen wanneer ik het wel weet.
Ik heb een keer op Ikkan.nl gezeten, zo'n machine haha alleen altijd als ik een test doe komen er juist de dingen uit die ik niet leuk vind.
Opzich werk ik graag waar ik nu werk, maar ik wil wel iets doen (klinkt heel raar) waar ik veel geld mee kan verdienen. In ieder geval meer dan bij een baan waar je geen diploma voor nodig hebt.
Door crisis moeten nu eenmaal veranderingen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel meerdere beroepskeuze testen, of het arbeidsbureau (CWI?)
Je hebt het nu over MBO, dan ga je hoe dan ook toch richting een bepaald soort beroepen? OF MBO-TL, dan kan je nog HAVO doen kan je daarna nog naar het HBO. Tenminste, zo heb ik het begrepen van m'n tantezeggers van 19, ben zelf al 25 jaar van school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 9 van de 10 hbo opleidingen word je aangenomen als je een mbo-4 diploma hebt, het maakt bij die opleidingen dan niet uit welke sector je dan hebt. Er zijn wel uitzonderingen hoor. Maar aangezien ik mbo opleidingen nog zo breed vind, en ik niet weet wat ik wil, wil ik gewoon de meest brede :P
Al eens aan Praktijk Diploma Boekhouden (PDB) gedacht? Daar zijn avondopleidingen in en je kunt er later vele kanten mee op in het bedrijfsleven.
Als je het bevalt kun je er in verder studeren.
Of houd je niet van cijfers?
Dan is een secretaresse-opleiding misschien iets? Schoevers biedt ook deeltijdopleidingen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik heb al secretaresse gedaan (1 jaartje) en dat vond ik niet veel aan. Is PDB een mbo 4 diploma? Of een opleiding in ieder geval dat ik door kan naar het hbo?
Moet je daarvoor heel goed kunnen hoofdrekenen? Want dan valt hij helaas al af haha