Waarom hebben mbo-ers geen langstudeerboete en hbo/wo-ers wel?

Want ikzelf merk dat er meer mbo-ers de prestatiebeurs misbruiken dan hbo-ers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

MBO-ers krijgen relatief minder geld per maand aan stufi dan hogeropgeleiden. Daarnaast vermoed ik dat hogeropgeleiden ook meer lenen (heb geen cijfers, maar toen ik op het MBO zat, hoorde ik weinig geluiden over lenen/terugbetalen). Tenslotte zijn de MBO opleidingen relatief korter: 3 á 4 jaar normaal gesproken ten opzichte van 4 tot 6 jaar bij hogeropgeleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was vroeger tegenwoordig hebben mboers ook een bepaalde tijd waarin ze hun diploma moeten halen. Hbo'ers horen eigenlijk meer vergoeding te krijgen want ze betalen om de twee maanden 300 euro. Dat is 1800 euro per jaar. Mboers betalen maar 1100 ofzo per jaar. Ik vind het ook zwaar onzin hoor. Ik denk dat ze de mboers op deze manier proberen te stimuleren om naar school te gaan. Iemand die hbo studeert is al goed bezig. Maar ja studie is soort van makkelijk, ze maken het mogelijk dat je geld kan lenen voor weinig rente maar later betaal je levenslang je schuld terug in termijnen. Ik heb nu een schild van 18000 omdat ik 2 jaar geld MOEST lenen