Ik werk op een VMBO. In een lokaal zonder ramen! Bij een te hoge CO2-waarde wordt er frisse lucht het hok ingeblazen. Mag dat? Geen airco.

Met 18 pubers in een lokaal zonder mogelijkheid om een raam open te zetten of te ventileren. Ruik je het al?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de deur open laten staan.

Het beste antwoord

In de Arbo-VO (de arbowet voor het voortgezet onderwijs) staat:

de werkgever is verplicht te zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden (hoofdstuk 2, artikel 3).

De subleden van het eerste lid van artikel 3 bepalen verder:
a. dat arbeid de veiligheid en de gezondheid niet mag schaden;
[...]

Van een werkgever mag verwacht worden dat hij zorgt voor werkzaamheden en arbeidsomstandigheden die veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn.'

In principe zal zo'n lokaal geen gevaar voor de gezondheid opleveren, maar ergens kan ik me voorstellen dat het er bepaald niet goed toeven is. Stap eerst even naar de directie ermee, of vraag of een decaan een les meevolgt in het betreffende lokaal zodat diegene aan den lijve kan ondervinden hoezeer het (niet) uit te houden is. Ten gevolge daarvan kan het bestuur besluiten tot maatregelen. Mocht het bestuur niets doen en u toch nog van mening bent dat de productiviteit daalt door de werkomstandigheden in het lokaal, raad ik u aan naar een vakbond te stappen. Kijk ook eens op de website van de bron.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

formeel is een lokaal zonder ramen , een berghok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit op de HES in Amsterdam op het Raamplein, zaten veel mensen in het gebouw, terwijn er maar een enkele trap was. Als er ooit brand was uitgebroken op de eerste of tweede etage dan was dat een ramp geweest van internationale allure. Docenten hebben veel geklaagd, maar zijn nooit gehoord. Er verandert niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan slecht zijn voor je gezondheid, ik krijg er altijd gruwelijke hoofdpijn van. Of het niet mag weet ik niet maag heel verantwoordelijk is het ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag zeker niet, zoals een ander hierboven al aangeeft: directie inschakelen. Bij geen gehoor: ARBO dienst meteen inschakelen.