Wanneer het ISBN-nummer van een boek invoert, heb je dan altijd de druk je je wilt hebben?

Ik wil de boeken van mijn boekenlijst van mijn studie dit jaar tweedehands bestellen ipv via school.
Wanneer het ISBN-nummer van een tweedehands boek overeenkomt met het nummer op de boekenlijst, heb ik dan automatisch de goede te pakken? Met andere woorden: Heb ik dan exact hetzelfde boek als op de lijst wordt voorgeschreven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.1K

Het beste antwoord

Een ISBN slaat op de titel, uitgever en de drukversie mits die iets zegt over veranderde inhoud.
Als er tussen bijvoorbeeld eerste en tweede druk niets aan de tekst verandert, blijft het ISBN gelijk (kleine drukfoutjes kunnen intussen wel gecorrigeerd worden).
Als een nieuwe druk gecorrigeerd, herzien, uitgebreid of anderszins veranderd is, verandert ook het deel van het ISBN dat op de druk slaat.
Dus heb je een boek met een ISBN gevonden dat op je lijst staat, dan weet je zeker dat dat boek hetgeen is dat je nodig hebt.
Als op je boekenlijst staat: titel, auteur, zoveelste druk, ISBN, dan is dat omdat in die druk iets gewijzigd is, maar dan is het ISBN ook specifiek voor die druk (en alle drukken erna tot er weer iets wijzigt), dus zoek op het ISBN en je hebt het juiste boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elk boek (dus de titel) heeft een uniek ISBN nummer. Het zelfde boek, maar dan bijvoorbeeld als paper-back (zachte kaft) heeft een ander ISBN nummer.

Komt je ISBN nummer overeen, dan ben je er zeker van dat je het juiste boek in handen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ISBN nummer is gekoppeld aan de titel. En NIET aan de (her)druk.

Dus bij het bestellen eerst opvragen om welke druk het gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, gewijzigde herdrukken krijgen een ander ISBN.
Nee je moet de druk er ook bij vermelden. Soms zal er weinig verschil zijn, soms is het halve boek herschreven. Ik zou het risico niet nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet: als er dingen veranderd zijn anders dan drukfouten, dan verandert het ISBN ook.