is een christelijke school heel anders dan een gewone school?

we hebben de keuze om ons dochter in gewone school in te schrijven en in een christelijke school. zij zit in groep 3
de punt is dat de gewone school is +- 15min verder weg.
wordt in de christelijk school nadrukkelijk over de christelijke geloof gepraat en les gegeven of heet het gewoon zo??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.2K

Het beste antwoord

Ik zou dit even navragen op de school. Vaak wordt bijvoorbeeld de communie (groep 4) klassikaal gedaan. Als je dochter er dan als enige buiten valt is dat heel vervelend.
Mijn kinderen zitten (hebben gezeten, moet er nog aan wennen dat er nu al 2 van de 3 naar het middelbaar zijn) ook op een katholieke school, maar daar ligt absoluut niet de nadruk op het geloof. Het is de enige school in het dorp en toevallig katholiek. In de klas van mijn dochter deed slechts de helft de communie en dit werd buiten schooltijd geregeld. Had ze verder geen last van.
Er wordt wel in sommige klassen gebeden, maar dat ligt vaak aan de leraar. Ik vind het niet erg dat ze het 'onze vader' kennen en ik heb ze zelf de keuze gegeven of ze communie wilden doen. Geen van drieën wilde dit ondanks de verhalen van medeleerlingen over hoe leuk het was en hoeveel cadeaus ze kregen.

Ik vind het trouwens niet verkeerd dat ze ook iets van het meest voorkomende geloof in Nederland meekrijgen. Daarbij komen veel van de standaard normen en waarden ook in het geloof voor, dus ze leren daardoor enkel dat ze 'goed' moeten zijn. Niet verkeerd toch?
Op de school van mijn kids wordt in groep 8 ook nog eens extra aandacht besteed aan de andere geloofsrichtingen, waardoor ze een bredere kijk op het geheel krijgen. Natuurlijk is het handig als je het als ouder ook bespreekbaar maakt en vooral respect bijbrengt voor een ander zijn geloof.

Nogmaals, vraag even aan de school hoe ze het geloof inrichten in hun lessen en of er meer 'niet-gelovigen' op school zitten. Dit kan je helpen in je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is per school verschillend. De ene school leest bij het begin van de dag een stukje uit de bijbel, de ander niet. Christelijke scholen hebben meestal een aantal waarden vanuit het christelijk school toegepast op de school, bijvoorbeeld nadruk op respect voor elkaar, medemenselijkheid enzovoort. Wat je het beste kan doen is gewoon naar de bewuste school gaan en een gesprek aan gaan en vragen waaruit de christelijke grondslag van de school uit blijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt per Christelijke school. Op sommige Christelijke scholen wordt bijbelgelezen aan het begin van dag en voor het eten gebeden. Sommigen hebben ook godsdienstlessen en weer anderen horen bij een bepaald kerkgenootschap. Dan heb je ook nog de Christelijke scholen waar alleen het label 'Christelijk' bij hoort. Dit kan betekenen dat ze bij de oprichting een christelijke directeur hadden o.i.d. maar echt verschillend van een normale school zijn deze niet. Christelijke scholen staan over het algemeen goed aangeschreven.

Mijn tip is: ga bij de betreffende Christelijke school eens langs en vraag naar de manier waarop het Christelijke tot uiting komt.

Je dochter elke dag een half uur langer laten fietsen is optie twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat misschien ook mee kan tellen bij je keuze ( naast hoe Christelijk de school is) naar welke school gaan andere kinderen uit de buurt over het algemeen heen?

Het hebben van schoolvriendjes in je buurt is erg prettig voor een kind. Als je daarvoor ook altijd ver weg moet om bijv bij iemand te spelen..

Ook als je zelf niet gelovig bent en je kinderen gaan toch naar een school met christelijke signatuur dan kan dat verrijkend voor hen zijn.

Even als voorbeeld wij zijn zelf Humanisten maar onze kinderen gingen naar een Katholieke basisschool gewoon omdat die erg goed bekend stond en ons bij een bezoek het meeste aansprak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt heel erg aan de school. Over het algemeen zijn Nederlands hervormde scholen minder streng-christelijk dan gereformeerde scholen. Katholieke scholen (over het algemeen het liberaalst) noemen zich meestal niet christelijk (maar 'katholiek' of 'Rooms katholiek'), dus daar zal je vraag waarschijnlijk niet over gaan.

Sommige christeljike scholen hebben de waarden die ze uitdragen gebaseerd op christelijke waarden. Die wijken meestal niet erg af van de algemene waarden in de maatschappij. Zulke scholen zullen wel vieringen hebben van belangrijke christelijke feestdagen, misschien zelfs in de vorm van een kerkdienst voorgegaan door een dominee, maar niet-christelijke kinderen zijn welkom. Ook worden zij niet geacht mee te doen aan typisch christelijke activiteiten zoals dergelijke vieringen of bijvoorbeeld ochtendgebed.

Er bestaan echter ook christelijke scholen die ikzelf fundamentalistisch zou noemen. Vlak bij mijn eigen middelbare school zat er zo één in de buurt. Kinderen op die school, werden geïndoctrineerd, anders kan ik het niet noemen. Ze leerden daar (of van hun ouders, maar dan nog wil je je kind niet in zo'n omgeving) om zichzelf te zien als volgelingen van het enige ware geloof. In dat wereldbeeld zijn andere christenen nog lager dan ongelovigen, waardoor ik en mijn schoolgenoten (van een katholieke school) regelmatig bespuugd werden.

Alle andersgelovigen waren slecht, die hadden zich afgekeerd van de 'heer'. Iedere leerling moest verplicht meedoen aan christelijke activiteiten. Tegengeluiden werden niet gedoogd. Meisjes die in broek op school verschenen werden onmiddellijk geschorst, en bij herhaling van school verwijderd. Ze hielden zich (nét) aan het officiële curriculum, maar leerden de kinderen ook om de bijbel letterlijk te interpreteren. Hadden je ouders een tv met kabel, dan waren ze zondaars. Het resultaat van die school was onverdraagzame jong-volwassenen met tunnelvisie.

Mijn enige advies kan zijn: ga kijken op die school. Kijk hoe leerlingen met elkaar omgaan op het schoolplein. Kijk rond of je ok vrouwen/meisjes met een broek aan ziet. Ga er niet alleen heen om te praten, let ook op wat er gebeurt in de gangen. En ga niet alleen naar een open dag, ga er heen op een normale dag. Dat geeft je het beste idee van hoe een school echt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per school.
Ik heb op een protestantse basisschool gezeten, en dat betekende dat we elke ochtend een stukje uit de bijbel te horen kregen, en liedjes daarover zongen. Verder werd er ook met de "christelijke waarden" les gegeven(grofweg: Respect voor elkaar, en dat is nooit verkeerd). Op mijn school zaten protestanten, katholieken en niet gelovige. Toch had niemand het gevoel er niet te horen, omdat je vrij was om het geloof te uiten zoals jij het wou.

Grofweg wat de meeste scholen doen:
- Iets met bijbel lezen, zingen e.d., de mate verschilt per school.
- Bidden of de mogelijkheid tot bidden geven, bijvoorbeeld bij de lunch.
- Soms zijn ze ook strenger wat boeken/video's betreft. Bij ons mocht bijvoorbeeld Harry Potter niet.
- Uitgebreidere kerst/paas viering. Vaak met het verhaal.
- Aandacht voor de christelijke waarden. Dat merk je bijvoorbeeld doordat ze iets gaan doen voor het goede doel(doen niet christelijke scholen ook).

Sommige scholen gaan nog iets strenger. Maar het is zelden zo dat jij als niet christen er niet bij 'past'.
Ik zou als ik jou was gewoon een keer vragen, aan je dochter of aan de school wat ze doen. School kan alleen dingen zeggen die ze graag willen, maar waar leerlingen niets/weinig van merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mijn kind nóóit naar een school sturen die bepaalde boeken verbiedt. Daar gaan mijn haren nou recht overeind van staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag die boeken wel gewoon lezen, alleen niet gebruiken voor een boekbespreking. Dit omdat sommige ouders dat niet willen. Ik vind het wel netjes dat ze daar rekening mee houden en ik had er op school zelf geen last van dat het niet mocht.
Ik kreeg er pas last van toen ik in 5VWO een toneelstuk moest maken en opvoeren voor die school, en dat allemaal dingen niet mochten. Geen heks/tovenaar of alleen een vriendelijke etc.
Het grote verschil tussen een openbare school en een christelijke school is de visie die uitgedragen wordt. Op een openbare school is iedereen welkom ongeacht zijn religieuze achtergrond. Op een goede openbare school is er respect voor de diverse herkomsten van de kinderen.
Op een goede christelijke school is iedereen welkom, maar er wordt daar vanuit het christelijk geloof gewerkt. Er wordt de kinderen verhalen uit de bijbel verteld; de kinderen leren religieuze liedje; de christelijke feestdagen worden vanuit deze visie gevierd. Hier is uiteraard allemaal niets mis mee. Toch moet je voor je je kind naar een christelijke school doet wel een paar dingen realiseren. Als je kind naar een christelijke school gaat, komt je kind in aanraking met het christelijk geloof. Dit kun je als verrijking zien. Voor een kind wordt het echter heel verwarrend als de juf met kerst vertelt dat het kindje Jezus met Kerst geboren is of met pasen dat Jezus toen voor onze zonden gestorven is en thuis wordt gezegd dat dat niet zo is. Ook gaat het kind thuis christelijke liedjes zingen. Als je je kind dus naar een christelijke school brengt en je hebt er al ouder moeite mee dat je kind in aanraking met het christelijk geloof komt, kun je je kind beter naar het openbaar onderwijs doen. Als je het geen probleem vindt dat je kind een stukje christelijke opvoeding meekrijgt dan is het nog verstandig om eerst op school te kijken en om te zien hoe het er op school aan toe gaat en of dat aansluit bij jouw visie over opvoeden.

Proef ook de sfeer. Een eerste indruk van de school zegt ook heel veel. Praat als dat mogelijk is ook met andere ouders die hun kind daar op school hebben en vraag ze of ze tevreden zijn met de school. Dit geldt ook voor de openbare school.

Als een kind eenmaal naar een bepaalde school gaat, is het voor het kind niet goed dat er ineens veranderd wordt. Het is dus best belangrijk om van tevoren goed na te denken wat de voor- en nadelen van een bepaalde school zijn en te weten hoe de school in de wijk bekend staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 4 jaar op een christelijke school gezeten.
en het enigste wat we deden is 1x per week een bladzijde uit de bijbel lezen.

ook krijgen we godsdienst dat leuk is , omdat je iets van vroeger leert & veel TV kijkt :)

verder niet veel kerst-ontbijt , veel feestdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het onderwijs op een basisschool voorop moet staan, en niet de signatuur.
Tegenwoordig is het verschil tussen Christelijke, openbare en Katholieke basisscholen redelijk vervaagd, of aan het vervagen. Ik ben dan ook wel voor een opheffing van deze verzuiling. Het gaat om het onderwijs, en het christelijke gedeelte kun je als ouders je kinderen thuis wel aanleren.
Mijn kinderen zitten overigens wel op een christelijke basisschool, omdat er bij ons in de wijk keuze was uit openbaar, katholiek en Christelijk. Deze 3 scholen stonden naast elkaar. Wij vonden de verschillen in onderwijs en omgang met de kinderen niet bijzonder groot.
Overigens is het voor de meeste basisscholen moeilijk om aan onderwijzend personeel te komen, en nemen ze ook leerkrachten aan die zelf niet gelovig zijn, en alleen maar aan hoeven te geven dat ze de Christelijke waarden van de school onderschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf op een christelijke school gezeten;) en is wel een verschil.. wij bidden s'ochtends en de leraar las een stuk voor uit de bijbel.. en met eten zeide we geen gebed of iets.. maar ik heb het met veel eens hier dat als je op een christelijk school zit leer je respect te hebben voor andere.. en je hoeft niet speciaal van huis uit elke zondag naar de kerk te gaan doen wij nooit.. maar ja...(weinig antwoord eigenlijk)

Groetjes