Verplicht de overheid middelbare scholen bepaalde zorg te bieden?

Vrijwel elke school heeft een remedial teacher, vertrouwenspersoon e.d.
Wordt dit (en andere zorg) verplicht door de overheid? Of mag een school zelf bepalen welke zorg het biedt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Scholen verantwoordelijk voor passende onderwijsplek

Op dit moment moeten ouders zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor hun kind. Het kabinet wil dit veranderen. Daarom krijgen scholen en schoolbesturen per 1 augustus 2012 een zorgplicht. Dit houdt in dat zij verplicht worden een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die zich aanmelden. Dit gebeurt in nauw overleg tussen school en ouders.

In het nieuwe systeem melden ouders hun kind schriftelijk aan bij de school van hun voorkeur. Daarbij geven zij aan dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft. De school moet binnen 8 weken beslissen of een leerling wordt toegelaten. Als een school het kind niet kan toelaten, moet de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school zoeken. Dat kan een gewone school zijn of een school voor speciaal onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een school moet er in ieder geval voor zorgen dat je slaagt en overgaat. Als je niet overgaat omdat je meer hulp nodig hebt in een bepaald vak zal de school automatisch genoodzaakt zijn een RT oid in te schakelen...