ik wil dokter worden welke opleiding moet ik doen?? ik heb nu mijn havo diploma

welke opleiding moet gaan doen na mijn diploma van havo als ik dokter wil worden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van artsen wordt ook verwacht dat ze hun Nederlands beheersen. Lees eerst je berichtje eens door voor je het verzendt. Welke opleiding moet ik gaan doen....
Rowenn schreef net als jou i.p.v. net als jij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik nog wel een tip voor jou MevrouwvandenBerg: lees de richtlijnen van deze site eens door. Met name deze: "Kritiek op het taalgebruik en/of de spellingwijze van een ander is niet toegestaan."
http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen

Antwoorden (4)

Je kunt een jaar een opleiding voor Verpleegkundige doen, en als je je bachelor hebt naar de universiteit en dan Geneeskunde, of je maakt verpleegkunde gewoon af natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hierboven staat OF vwo doen voor twee jaar en met je vwo diploma geneeskunde gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven er zijn 2 manieren om arts te worden.
1. Na je havo - 2 jaar vwo en je dan inschrijven voor de studie geneeskunde aan de universiteit
2. Haal in 1 jaar je propedeuse voor een hbo-opleiding bijv verpleegkunde of fysiotherapie. En schrijf je daarna in voor de studie geneeskunde.

De studie geneeskunde duurt 4 jaar en daarna moet je nog 2 jaar stage lopen om basisarts te worden. Na deze 6 jaar kun je je gaan specialiseren voor bijv cardioloog of huisarts.

Weet dat de studie geneeskunde een numeris fixus kent. Het betekent dat je ingeloot moet worden. Hoe hoger je gemiddeld eindcijfer (vwo of hbo) hoe groter de kans op inloting.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en je dient uiteraard een beta-pakket te hebben: bio, natuurkunde en scheikunde.
Ik heb net als jou dat ik havo heb en arts wil worden. Maar de regeling is veranderd, niet bij elke school kan je je in laten loten met een propedeuse van bijvoorbeeld verpleegkundige. Vroeger was dit overigens wel zo. Ik heb dit jaar examen gedaan en als ik slaag ga ik HBO-V doen en daarna kan je Nurse practise doen en dat is een soort arts-assistent waarbij je veel taken van artsen ook mag doen.

Succes!