Is het 4-jarig MAVO van vroeger, vergelijkbaar met het HAVO van nu?

Of is het meer vergelijkbaar met het VMBO van tegenwoordig?

Het meeste heb ik natuurlijk aan een antwoord van een docent die bijvoorbeeld lang genoeg op school zit om dergelijke veranderingen mee te kunnen hebben gemaakt, of anderen die dit mee hebben gemaakt.

Aan een antwoord van iemand die ''denkt dat'' en die pas <18 jaar of iets dergelijks heb ik in dit geval niet veel, omdat je onmogelijk dan beide niveaus hebt mee gemaakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit naar aanleiding van een discussie van mijn moeder. Zij kan niet geloven dat MAVO vergelijkbaar is met het HAVO van nu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een havist van nu is toch ook maar een vmbo t plus leerling van nu. Ook al is het Hbo zo aangepast dat iedere havist er goed terecht zou moeten komen.De meeste havisten waren vroeger eigenlijk maar gewoon veredelde mavo leerlingen. Veel mavo leerlingen die op het mavo de volle laag aan lesaanbod hadden gevolgd, kwamen dan ook hun eigen leeftijdsgenoten die 5 tot 6 jaar binnen een school voor havo/vwo hadden meegedraaid weer tegen binnen het mbo. Feit was toen dat een van oorsprong mavo leerling soms nog beter presteerde dan iemand die rechtstreeks van het havo kwam. En nu gaat het binnen het hbo met havisten zogenaamd allemaal.Maak dat de kat wijs. Zonder aderlatingen in onderwijsland zwakken de eigenlijke prestaties al jaren steeds harder af.

Antwoorden (7)

Uitgebreide uitleg voor een relatief eenvoudige vraag, maar goed.
De MAVO van vroeger is vergelijkbaar met het VMBO-t van nu.

Toegevoegd na 2 minuten:
hier had je het zelf kunnen vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelbaar_algemeen_voortgezet_onderwijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt.
Veel scholen geven aan VMBO-t de naam Top Mavo. Ineens stromen de aanmeldingen binnen...:)
Mavo van vroeger staat nu gelijk aan vmbo-t. De havo is gewoon nog steeds hetzelfde. Zou ook wel raar zijn als ze mavo opeens gelijk zouden stellen als havo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof ik deze vraag met mijn 6 jaar middelbare school niet kan beantwoorden.
De TL van tegenwoordig wil af van het vooroordeel' vmbo niveau' en noemt zichzelf weer mavo. Dit is omdat ze niet willen horen bij het vmbo imago.. Zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De MAVO van vroeger, is niet hetzelfde als HAVO, ik heb beiden gedaan, tenminste, toen ik startte met de MAVO heette het nog MAVO (tenminste, zo noemde mijn school het) en in mijn examenjaar heette het VMBO-tl (theoretische leerweg). De HAVO is totaal anders en niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee,
ik ga volgend jaar naar de middelbare school en ben volkome op de hoogte over hoe en wat op het voortgezetonderwijs.
MAVO is het zelfde als vmbo-t voorbereidend middel baar beroeps onderwijs theoretisch
de HAVO opleiding duurt 5 jaar
MAVO is dus volgens mij niet vergelijkbaar met het HAVO van nu, ik ben bang dat je moeder gelijk heeft.
ik heb bijde dan wel niet meegemaakt maar ik heb wel al ontzettend veel leerlingen en leerkrachten gesproken op opendagen en mijn moeder heeft dezelfde vraag gesteld aan een leerkracht.
ik hoop dat ik je met dit antwoord heb geholpen
-x-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben docent ;) en geloof me, het niveau van de havo van nu is het niveau van het vmbo-t (mavo) van vroeger. Dat kun je goed zien aan de examens ongeveer 30-40 jaar geleden en nu.

Ik weet niet over hoe lange tijd je praat, maar zeker als je de vergelijking maakt met de jaren 70 van de vorige eeuw, dan is de mavo van toen vergelijkbaar met de havo van nu. Het niveau van de opleidingen daalt langzaam. Wellicht heeft dit ook te maken met de verschuivingen in het onderwijs, waarbij de school vaardigheden aanleert en geen directe feitelijke kennis overdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je in de war bent met de MULO, dit was de voorloper van de MAVO. De leerlingen die het 'ouderwetse' MULO onderwijs hebben genoten, die scoren beter op gebied van taal en rekenen dan de tegenwoordige havisten.

Het VMBO-tl (theoretische leerweg) is vergelijkbaar of hetzelfde als de MAVO.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik heb zelf op MULO4 met middenstand gezeten en vergeleken met nu was het stukken zwaarder. Ik zat er tussen 1966-1970 op. Ik haalde mijn diploma toen samen met het middenstandsdiploma. Dit diploma had je nodig als je zelf een winkel wilde hebben of je kon met dit diploma een ander helpen die een winkel begon. Je moest hiervoor 5 onderdelen beheersen op handelsgebied zoals boekhouden, bedrijfsrekenen, rechts-en-wetskennis, handelsrekenen en bedrijfsleer.
Ook moesten we verplicht 4 talen leren en dan nog de gewone vakken die er zijn. Tot de 3de klas had je ook wiskunde en fysika, maar die mocht je laten vallen als je voor de handelskant koos. Je deed dan ook examen in een andere school dan je eigen- en moest eerst je schriftelijke examen doen op één dag en een poosje later als je hiervoor geslaagd was deed je weer één dag mondeling. Je kreeg diezelfde dag dan na het mondeling de uitslag. Daar moest je dan op wachten. Het was veel huiswerk en je had geen inspraak, je moest dus maken wat was opgegeven ook al waren het 6 vakken op een dag, leren en schrijven.
Kort daarna kwam de mammoetwet. De MULO werd MAVO en er kwamen nu keuzevakken en er kwam inspraak voor de leerlingen. Ze moesten nu niet zoveel meer en de autoriteit van de docent verdween ook langzaam.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt!!+