Hoe leer je iemand harder praten?

Ik moet een soort applicatiecursus geven, waarbij het gebruik van de stem een belangrijk punt is. De cursisten moeten namelijk luid (en duidelijk) praten, maar het moet absoluut niet schreeuwerig worden. Ik kan wel bijvoorbeeld 2 mensen op grote afstand van elkaar zetten en persoon A wat op persoon B over laten brengen (met zijn/haar stem), maar dan doen ze maar wat (schreeuwen) en dat is niet mijn bedoeling. Ik wil dus graag weten hoe ik aan iemand moet leren om hard te praten (niet schreeuwen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou oud zijn de cursisten, met pubers of kinderen zal je voorbeeld niet lukken, maar volwassenen zullen toch wel serieus proberen om harder te praten en niet te gaan schreeuwen.
Mij lijkt het een prima idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leeftijd is verschillend, tussen de 16 en 30 (totaal 9 mensen)

Het beste antwoord

Kun je ze niet een soort rollenspel laten doen (toegegeven: heb ik zelf een vreselijke hekel aan), waarbij ze iets moeten voorlezen voor een zaaltje met mensen, maar de microfoon is kapot. Gewoon een leuk verhaaltje geven, de dierenverhalen van Toon Tellegen bijvoorbeeld, dat ze duidelijk moeten voorlezen, maar wel zo dat het nog aangenaam is om naar te luisteren.
Verder kun je het waarschijnlijk beter niet hebben over hard praten. Hard wordt geassocieerd met schreeuwen. Je kunt beter "luid"(is ook correcter, een steen is hard) pf "duidelijk" hebben.
Verder misschien een leuk spelletje om te doen: een korte spreektekst laten herhalen, die jij dan dirigeert. Dan kun je met je gebaren ook aangeven dat ze luider en zachter moeten. Nog leuker is dit met een spreekcanon (ligt een beetje aan de grootte van de groep, met twee mensen durven ze dat misschien niet)

Toegevoegd na 4 minuten:
Voorbeeld van een simpele spreekcanon:
zie de koe, zie de koe
grazend in het weiland, grazend in het weiland
Boeoeoeoeoe, boeoeoeoeoe

Maar je kunt natuurlijk allerlei teksten bedenken die al dan niet betrekking hebben op de inhoud van de cursus, als ze maar ritmisch in elkaar passen, zoals in dit voorbeeld elke regel twee keer een maat van vier tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, het rollenspel lijkt me wel een goed idee, zal het eens uitproberen.

Andere antwoorden (2)

Je zou ze kunnen laten oefenen met een decibelmeter.
Sowieso moet je natuurlijk wat uitleggen over de achterliggende techniek van hard praten (ademsteun, open keel), want anders krijgen ze allemaal poliepen op hun stembanden...
Ik ben overigens reuze benieuwd bij wat voor applicatiecursus zoiets nodig is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een cursus voor mensen die zwemles geven en die wat opfrissing kunnen gebruiken over wat dingen, zoals omgang met de kinderen (en verschillen tussen de omgang met verschillende leeftijden) en heel belangrijk het gebruik van de stem (kinderen moeten niet bang worden van de harde stem die wel nodig is in een zwembad). Er zitten ook wat jongere (16,17) tussen die meehelpen met de lessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!
Kan je dan niet oefenen in een vergelijkbare ruimte? Een parkeergarage, tunnel, o.i.d.
Geef iedereen een briefje met een boodschap en laat ze die boodschap op afstand aan de groep duidelijk maken.
Misschien zijn de jongeren ook bang om hun stem te verheffen?
Het gaat niet altijd om de volume, goed articuleren is nog veel belangrijker.
Verlaag je praattempo en geef elk woord wat meer aandacht om het uit te spreken.
Kijk eens goed op tv hoe politici dat doen. Die leggen ook een beetje extra aandacht op de woorden die belangrijk zijn. Soms tot irritant aan toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord +