Op een universiteit wordt wetenschappelijk onderwijs gegeven, terwijl op een academie meestal hoger beroepsonderwijs gedoceerd wordt.
Amadea
12 jaar geleden
Universiteit is een wettelijk beschermde titel: alleen scholen waar onderwijs op wetenschappelijk niveau wordt gegeven mogen zichzelf universiteit noemen.

Academie is van oudsher de naam voor scholen waar onderwijs op wetenschappelijk niveau wordt gegeven, maar omdat de naam 'academie' niet beschermd is, heb je tegenwoordig allerhande onderwijsinstellingen die zichzelf academie noemen, zoals de academie voor de energetische natuurgeneeswijzen. Een beetje vergelijkbaar met de spinazie-academie van vroeger.