Wie heeft de eerste school gesticht?

Wie heeft de eerste school uitgevonden en in welk land. Hoe is dit principe overgewaaid naar andere landen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Het woord 'school' is afgeleid van het Griekse 'σχολή', dat 'vrije tijd' betekent. Onderwijs was namelijk iets waarvoor je vrije tijd moest hebben: de meeste mensen, ook kinderen, besteedden al hun tijd aan werk. De betekenis van het woord evolueerde naar de benaming voor wetenschappelijke discussies of voordrachten. In het klassieke Griekenland bestonden er geen openbare scholen: alleen welgestelde kinderen ontvingen onderwijs van privé-docenten. De 'school' in Athene was Plato's Academie. In deze 'school' waren er echter geen klassen of examens. Het was een plaats waar welgestelde denkers converseerden met elkaar, met Plato's ideeën als uitgangspunt. Het Lyceum van Aristoteles was gelijkaardig, hoewel Aristoteles tweemaal daags een lezing gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Later (na Plato dus) was het onderwijs vooral in handen van monnikken,In het begin alleen voor jongens die in zouden treden in het klooster. later toen er ook andere kinderen bijkwamen, zonder intredewens, kwam er ook rekenen bij, omdat die kinderen vaak met handel de kost moesten gaan verdienen.

Het nationaal onderwijsmuseum in Rotterdam is heel leuk om eens te gaan bekijken