VWO 4 nogmaals proberen of naar HAVO 4 ?

Ik zit op dit moment in VWO 4 en het gaat niet goed.

Na 5,0
Sk 4,5
WisA 5,3
Bio 5,0
Eco 5,9
M&O 5,9

Het is inmiddels zeker dat ik blijf zitten, maar ik sta nu voor de keuze HAVO 4 of VWO 4.

Het liefst wil ik naar VWO 4 :

Na en Sk laat ik vallen
WisA kan ik ophalen
Eco en M&O heb ik niet genoeg voor gedaan en hoop ik met voldoende inzet op te kunnen halen.

Volgend jaar zullen biologie en geschiedenis (wat ik nu niet heb) voor mij de probleemvakken worden.

Wat denken jullie? Vwo4 nogmaals proberen? Of toch geen risico nemen en terug naar havo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (11)

Dat ligt helemaal aan je eigen inzet. Als jij denkt volgend jaar 4 vakken te kunnen ophalen (Economie, M&O, geschiedenis en biologie) dan zou ik zeggen kies voor 4 VWO, omdat je dan niet een heel jaar verliest.
Als jij denkt, dat het veel te zwaar gaat worden, zou ik voor 4 HAVO kiezen. Het is helemaal aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel doe je voor school? Genoeg, of kun je meer? Als je jezelf niet 110% inzet kun je proberen meer te leren, maar als je al veel leert en het lukt niet is havo ook een optie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inzet is er, je weet wat je wil, ik zou het gewoon nog eens proberen. Uit eigen ervaring: pak niet de schriften van vorig jaar en schrijf die over, je inzet is echt het aller-, allerbelangrijkste. De capaciteiten zul je wel hebben, anders had je niet op het vwo gezeten. Door de herhaling en een jaartje ouder moet het lukken.

Succes :) enneuh, niemand kan uiteindelijk voor jou beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet denken in probleemvakken, maar in uitdaagvakken ;)
Moeilijk voor ons hier om wat zinnigs te zeggen, we kennen je verder niet, en weten niet hoelang jij die inzet waar je het over hebt, vol zult houden.
Maak een plan, van wat je wilt bereiken na je diploma, en of dat met VWO of met HAVO te bereiken is.
Praat met mensen die je kennen (leraar, ouders) en maak er een eerlijk gesprek van, niet verddoezelen wat je niet gedaan hebt, geen dingen beloven, waarvan je zeker weet dat je ze niet na kunt komen.
Veel wijsheid toegewenst
12 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken voor een ander pofiel en aan school vragen of er als je ziet dat het na een kwart of half jaar niet goed gaat dat je toch alsnog kunt overstappen (ong dezelfde stof dus je hoeft zeker niet veel in te halen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dat je in het leven risico's moet nemen, als je nu naar HAVO 4 gaat weet je nog niets meer van die andere vakken. als je VWO 4 opnieuw gaat doen ga je de dingen die je ervoor niet goed snapte nu waarschijnlijk beter snappen en betere punten halen.
neem het risico en ga ervoor!
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het liefst in vwo wil blijven, moet je dat in jouw geval volgens mijn mening zeker doen. Je hebt dan nog maar twee probleemvakken over, (ervan uitgaand dat je met meer inzet voor eco en m&o daarvoor een goed cijfer kan halen, hoewel een 5,9 toch ook een 6 is,) en dat is geen grote hoeveelheid. Je bent duidelijk geen bèta, dus als je de kans krijgt moet je ook biologie eigenlijk laten vallen, of vind je dat juist heel leuk, dat je het houdt? Of je goed genoeg bent in geschienis weet ik natuurlijk niet, maar dat vak krijg je op de eventuele havo ook en vaak nog in de zelfde moeilijkheidsgraad.

Nog een tip: basser je antwoord op deze reacties, maar neem niet klakkeloos de leukste, beste of grappigste over. Neem ze mee in je eindoordeel, maar bespreek alles met je ouders en leraren. Ik mag dit zeggen, want ik ben geen zeurende volwassene, maar een kind dat hetzelfde denkt als jij en het zelfde heeft meegemaakt als jij.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rook/blow je? Dan weet ik wat voor type je bent. Zo ja: Ga naar Havo.
Anders zou ik even nadenken of het wel reëel is wat je wel. Ga je je écht meer inzetten? Hoe ga je dat concreet aanpakken? Denk daarover na.
Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste waar je naar moet kijken is je vervolg opleiding. Bij de meeste HBO opleidingen kun je terecht met een Havo diploma. Ben je van plan om naar de Uni te gaan, zul je VWO nodig hebben. Ik heb VWO gedaan en doe nu HBO Commercieel Management. Met een Havo diploma had ik dit ook kunnen doen. Dus: kijk eens naar vervolgopleidingen. Een concrete keuze hoef je nog niet te maken. Op de meeste faculteit websites kun je de toelatingsvoorwaarden zien. Als je ook met Havo terecht kunt bij een school, dan win je een jaar, je bent dan net zo lang kwijt als wanneer je VWO deed, en uiteindelijk zit je op hetzelfde niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voordeel van hetzelfde jaar met dezelfde vakken is dat je sommige stof nu wel begrijpt! Ik had dat met M&O waarvan ik de stof in de 4e niet goed begreep, na herhaling in de 5e en 6e klas begreep ik het veel beter. Ik zou als ik jou was gewoon nog een keer proberen en alles uit jezelf te halen. Het komt vast goed! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een zoon in VWO-4 die waarschijnlijk net wél overgaat. VWO-4 is het moeilijkste jaar op VWO, waarin relatief veel leerlingen "blijven zitten".

Hij wordt heel goed begeleid vanuit school d.m.v. gesprekken met mentor en decaan. Ook wij als ouders zijn daarbij betrokken. Hier zijn ook de mogelijkheden aan bod gekomen over zitten blijven e.d. Vanuit school wordt een advies uitgebracht aan leerlingen die het niet (zo) goed doen over hun toekomst. Voor mijn zoon gold dat hij het beste gewoon VWO kan blijven doen, omdat zijn leerniveau, en zijn instelling "VWO" is.

Als ik jou was zou ik dus een gesprek aangaan met je mentor en decaan, en de dingen op een rijtje zetten. Belangrijk is namelijk ook wat je later wilt. Wil je gaan studeren aan een universiteit? Dan kun je beter VWO (blijven) doen. Maar als je een HBO opleiding op het oog hebt, is HAVO in principe ook een goede keus, waarbij je het iets makkelijker zult hebben.

Je mag op VWO maar één keer blijven zitten. Dus als je nu VWO-4 overdoet, moet je dus de 5e en 6e halen. Wanneer je nu naar HAVO-4 gaat wordt dat gezien als afstromen, en niet als blijven zitten. In dat geval kun je dus na je havo-examen eventueel nog weer het VWO oppakken.

Op je toekomstplannen moet je ook je vakkenpakket afstemmen. Zijn je cijfers zo slecht omdat je niet goed hebt geleerd/gewerkt, of omdat je de stof echt niet snapt? Dat kun je overleggen met de vakdocenten. Ook hier is de decaan van groot belang. Hij of zij kan samen met jou het juiste vakkenpakket doornemen met vakken waar jij goed in bent, en die je ook in de toekomst kunt gebruiken.

Kortom :-) , hier raad vragen is goed, maar het beste kun je met je ouders, mentor, decaan en eventueel vakdocenten spreken.

Veel succes.