Hoe worden bij klassengrootte kindjes met rugzak en (taal-)achterstand meegeteld?

Kun je van een docent in het regulier basisonderwijs verwachten dat hij een gemiddelde uitstroom aflevert als er veel kinderen in de klas zitten die extra aandacht nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat dat per geval wordt bekeken. Ik kan me voorstellen als je bv 5 (uitzonderlijk voorbeeld hoor) kinderen met suikerziekte hebt en de leerkracht heeft zijn papieren voor het mogen prikken en medicatie toedienen en nog 3 kinderen waarvan 1 met adhd eentje met odd en 1 met pdd-nos, dan wordt het voor de leerkracht bijna onmogelijk om nog goed les te kunnen geven aan de "normale"kinderen en de veiligheid voor de suikerpatienten is ook niet meer gewaarborgt. Dus ik denk dat een gemiddelde uitstroom moeilijk is om om te zetten in getallen.

(Ik heb trouwens 2 kinderen met een rugzakje ass stoornis beiden.)

Toegevoegd na 2 minuten:
maar ze worden gewoon meegeteld bij de klassegrootte zonder benoeming van..... alleen bij statestieken (fout geschreven?) kun je dit weer zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien zijn hier geen regels voor. De school mag dus doen wat zij zelf goed vindt. Er is geen maximum voor het aantal kinderen in een groep en geen maximum voor het aantal rugzakjes. De school zelf bepaalt de groepsindeling/formatie.

In de praktijk wordt er op scholen uiteraard zoveel mogelijk rekening gehouden met de verdeling van rugzakleerlingen bij de de samenstelling van groepen, hier is de school zelf ook bij gebaat. Soms komt dit echter niet 'handig' uit met de formatie. Je bent als school immers afhankelijk van het aantal leerlingen dat je in een bepaalde leeftijd hebt (én het aantal rugzakjes) en het aantal leerkrachten waarop je formatietechnisch gezien recht hebt.

Van een docent (of eigenlijk: de school) mag je verwachten dat hij een uitstroom aflevert die passend is bij ieder individueel kind. Een kind mag er dus nooit de dupe van worden dat hij/zij in een groep zit met veel rugzakleerlingen.
Als je als ouder het gevoel hebt dat dit wel het geval is, is het zaak dit aan te kaarten bij de leerkracht, vervolgens bij de schoolleiding en desnoods bij de (oudergeleding van de ) Medezeggenschapsraad.