Hoe is de examen norm havo voor volgend jaar (2011-2012)

Iedereen zegt dat het allemaal veranderd maar is dat volgend jaar ook al? En wat wordt het dan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

de eindexameneis wordt iets zwaarder. Reden: betere aansluiting op HBO :

http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/voortgezet-onderwijs/aangepast-eindexamen-bij-dyslexie/verzwaring-eindexameneisen/

Toegevoegd na 2 minuten:
De nieuwe exameneisen gaan vanaf examenjaar 2011-2012 in.
Centraal examen gemiddeld voldoende
Het eindcijfer van het examen is het gemiddelde van het schoolexamen en het centraal examen. Behaalde onvoldoendes voor het centraal examen kunnen leerlingen nu nog compenseren met voldoendes van het schoolexamen. Dit wil de staatssecretaris veranderen. Leerlingen kunnen in de toekomst alleen slagen als het eindcijfer voor het centraal examen gemiddeld een voldoende is. Daarnaast mogen examenkandidaten van havo en vwo maximaal één vijf binnen de vakken Nederlands, Engels en wiskunde als eindcijfer halen. Over deze norm vraagt Van Bijsterveldt aanvullend advies van de Onderwijsraad voor het vmbo. Met de maatregelen volgt zij voor een groot deel het advies op uit het Onderwijsraad-rapport “Doorstroom en talentontwikkeling” en sluit zij aan bij de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem.
wwww.mondialcollege,.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er veranderen wel allemaal dingen. Ik weet het eigenlijk alleen van het vwo. Daar is het dat je maar 1 onvoldoende mag halen voor de vakken Engels, wiskunde en Nederlands en je mag niet meer compenseren, zoals voorgaande jaren.
Dus als je bijv. een 8 voor duits stond voor je schoolexamen, mocht je voorheen een 4 halen, dan sta je dus gemiddeld nog een 6.
Maar volgend jaar mag je geen onvoldoendes meer halen. Behalve 1 keer een 4 en 1 keer een 5 of twee 5en. Ook moeten alle centraalexamen-cijfers gemiddeld voldoende zijn.
Dat is wat ik ervan heb begrepen in ieder geval. Ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt, omdat ik het dus eigenlijk alleen van het vwo weet, maar volgens mij is het wel soortgelijk.