Stel de essentiele vragen die horen bij het onderwerp van je scriptie, en kijk of je die vragen daarin duidelijk heb beantwoord.

Controleer of het taalgebruik correct is, niet dat je een gedeelte vanuit de ik-vorm hebt, en een gedeelte beschrijvend. Niet met je en u door elkaar. Oftewel: is het consequent.
Hoe is de opmaak van het stuk, zit er voldoende 'wit' op een pagina of zit alles propvol geschreven? Zijn de illustraties op de juiste plek, met eventueel een goed onderschrift?

En dan: laat het door een ander lezen en vraag de mening. Of het te begrijpen is, of het boeiend is, etc.
12 jaar geleden
Ten eerste: SPELLING!!! De spellingscontrole is ook niet foutloos en zelf lees je soms over dingen heen omdat je de tekst al 100 keer onder ogen hebt gehad. Laat dus je scriptie door iemand anders (liefst meer dan 1) nalezen. Spelling, maar ook zinsopbouw of onnodige herhalingen e.d. moeten kritisch bekeken worden.

Ten tweede: presentatie
Rustig lettertype, niet te lange stukken tekst zonder alineaverdeling. Gebruik zo nodig witregels tussen alinea's om rust te creëren. Niet teveel spelen met kleurtjes. Zorg voor een tekst of verwijzing bij afbeeldingen, zodat duidelijk is waarom ze geplaatst zijn bij de tekst. Zorg voor een goede hoofdstukindeling, eventueel onderverdeeld in paragrafen. Allen startend op een nieuwe pagina. Vergeet je inhoudsopgave en paginanummering niet.

En verder: zorg dat AL je bronnen vermeldt zijn achterin je scriptie. Prima om teksten van andere te lenen, maar het is wel zo professioneel om die te vermelden. Gebruik je letterlijke 'quotes', dan ook een verwijzing direct bij de tekst zetten. Vergeet niet de bronnen van je foto's/plaatjes, die worden zo makkelijk van Google gekopieerd, dat ze nog wel eens vergeten worden.

Helemaal klaar? Laat hem dan bij een copyshop netjes inbinden, staat altijd net even wat beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Checken of de paginanummering gelijk loopt met de hoofdstukken.

Interpunctie en alinea's.
Kijken of alle hoofdstukken gelijk zijn in kleine of hoofdletter

Let op of de onderschriften bij de juiste illustraties staan.

Inbinden met een dikker voor- en achterkantje.