Kun je jezelf ziek melden terwijl je examen moet maken?

bijvoorbeeld: het is zondag en morgen heb je examen en dan wil jij je ziek gaan melden mag dat?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik moet zelf geen examen maken, het is gewoon een vraag dat zomaar in mijn hoofd kwam dus iedereen die denkt dat ik examen moet maken IK MOET HET NIET DOEN xD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Natuurlijk mag dat! maar niet handig, want dan moet je meedoen aan herkansingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Toen ik examen deed mocht dit enkel met een schriftelijk 'bewijs' van de huisarts dat je daadwerkelijk ziek bent.

Zomaar ziekmelden was dus geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En helaas, de huisarts behoort GEEN schriftelijke verklaringen af te geven....wil iemand (werkgever bv) controleren of iemand ziek is dan zal die een controlerend geneesheer moeten sturen. eea heeft natuurlijk met beroepsgeheim te maken. Een theoretische mogelijkheid wordt dan om zelf een uittreksel uit je patienten dossier op te vragen. Dat recht heb je als patient. Daar staat dan inderdaad in dat je geweest bent en wat de diagnose was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geloof ik zo, maar de school waar ik op zat accepteerde hoe dan ook niet dat je ziek was behalve als er op deze manier bewijs werd geleverd. Hoe dit dan in de praktijk ging weet ik niet, ben niet ziek geweest tijdens m'n examens. Maar de waarschuwing dat je je echt niet via de telefoon zomaar ziek kon melden was er wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als je alles aan het onderkotsen bent en je hebt koorts, heb je geen bewijs van de dokter nodig? Een vriend van mij meldde zich wel ziek en moest toen bij de herkansingen de toets komen maken, verder geen probleem.
het kan wel. maar je moet jezelf na gaan of dat wel de handigste oplossing is. Als je goed geleerd hebt, lijkt het mij niet nodig.
Bovendien moet hem nog herkansen ook;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je onder de 18 jaar bent dan moet een ouder van je het doen, maar als je 18 jaar of ouder bent mag je het zelf doen. Je moet je inderdaad wel bedenken of je dit wilt, want dit examen wordt dan sowieso je herkansing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik gewoon gaan. Je kunt je ziek melden, maar dan moet je voor een her. Stel dat je geluk hebt en je maakt het morgen wel goed? Dan hoef je die her niet. En als het morgen wel slecht gaat, dan weet je in ieder geval wat voor soort vragen er gesteld worden, hoe het gaat, enz. Waarom 1 kans nemen, als je 2 kansen hebt??
Kom op, even goed de boel nog doorkijken, en morgen vroeg op en er tegen aan. Succes.
Mocht je echt ziek zijn? Ik heb mijn laatste examen op de havo gemaakt toen ik behoorlijk ziek was, griep en koorts. IK heb nog nooit zo'n goed cijfer gehaald!! Ik werd niet afgeleid, ik zat helemaal in mezelf, zo leek het. IK ging als een speer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het idee dat je niet wilt gaan naar je examen , want anders zou je de vraag wel iets wanhopiger neerzetten ,zoiets als Help ik ben ziek maar morgen heb ik examen wat nu? en met hoe je de vraag nu stelt denk ik dat je gewoon stiekem geen zin hebt in je examen.

Het is niet slim als je niet naar je examen gaat , het duurt meestal niet zo heel lang en je bent er vanaf en daarna kan je lkkr uitzieken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek is ziek.
Het kan niet zo zijn dat je niet ziek 'mag' zijn.

Bij belangrijke zaken zoals een examen zal je misschien een bewijs nodig hebben of een briefje van je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ziek WILLEN melden? nee, dat mag niet.
ziek willen melden zal gezien worden als examenvrees. een groot deel van examenkandidaten kan buikpijn hebben of allerlei andere stresskwalen waardoor men een ontsnapping zoekt en gaat denken dat ziekmelden een goede oplossing is.
voor verzonnen kwaaltjes is het niet toegestaan je ziek te melden, simpelweg omdat het dan een leugen zou zijn, net als spieken.
op spieken staan zware sancties. op oncontroleerbaar ziekmelden hou je enkel jezelf voor de gek. dat zou je niet moeten willen.

echter, ziek MOETEN melden? ja, dat kan voorkomen.
maar dat is iets geheel anders dan willen.
als iemand gekreukeld in het ziekenhuis ligt, nou, reken maar dat ziekmelden (door in zo'n geval iemand anders) mogelijk is.
bij diverse kwalen waarvoor je niet naar het ziekenhuis hoeft, maar toch echt te ziek bent om examen te doen, kan het ook.

zolang de wil groter is dan het moeten,
is de noodzaak om ziek te melden te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ziek ben, ben je ziek en mag je je ziekmelden. Ga niet ziekmelden, omdat je geen zin hebt in de examens, maar alleen wanneer je echt ziek bent. Niemand heeft namelijk zin in examens.
Bepaal zelf of je te ziek bent om naar de examens te gaan. Voel je je gewoon niet lekker en zou je eventueel wel naar de examens kunnen gaan, zou ik gaan als ik je was. Dan heb je nog kans om de examen te maken én dus kans op een voldoende. Als je op school komt en je maakt je examen en je voelt je dan helemaal niet meer lekker, kun je alsnog naar huis gaan. Haal je tijdens de examen een voldoende, heb jij geluk. Haal je een onvoldoende, helaas, maar dan moet je alsnog naar de herkansing waar je, als je je ziek had gemeld, anders ook heen had gemoeten. Plus, je weet dan ongeveer wat er van je verwacht wordt en kun je nog iets beter leren.
Dus als je niet al te ziek bent; ga gewoon!