Van HBO doorstromen naar de universiteit, master?

Ik ga een HBO opleiding doen, waarbij je de mogelijkheid hebt om door te stromen naar de universiteit via een speciaal vierde leerjaar (als je ervoor kiest). Dan hoef je niet naar een schakelklas en kan je direct één jaar universiteit doen en haal je je master.

Maar nu is mijn vraag, haal je dan je master op de universiteit, of van het HBO?

Want ik dacht altijd dat als je HBO hebt gedaan en je wilt doorstromen naar de universiteit, dat je dan gewoon in de eerste terecht komt (net als van het MBO naar HBO, dan kom je ook gewoon in de eerste terecht). Maar via dit speciale aanbod zou ik dus de eerste 3 jaar overslaan en gelijk in het masterjaar terecht komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je je HBO af maakt (de volle 4 jaar) krijg je een bachelor welke +- gelijk staat aan 3 jaar uni. Als je met je HBO door gaat leren voor een master (al dan niet met schakeljaar) krijg je een Uni master. Dan ben je dus 4 jaar HBO, een schakeljaar(in jouw geval dan niet) en een masterjaar kwijt maar heb je net zo veel als 4 jaar Universiteit.
Hoop dat het duidelijk is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk! En bestaat er dan geen master voor het HBO, is het echt de bedoeling dat als je verder wil gaan, je naar de universiteit doorstroomt?