Waarom is het MBO competentiegericht geworden?

Bijna alle MBO scholen in Nederland zijn competentiegericht. Wat is de reden hiervoor? En welke MBO scholen in Nederland zijn niet competentiegericht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

" Competentiegericht onderwijs

Studenten die na het mbo aan de slag gaan, moeten over allerlei kennis, vaardigheden en competenties beschikken. Ze moeten bijvoorbeeld kunnen samenwerken, met computers en internet overweg kunnen, in staat zijn om verkoopgesprekken te voeren of weten hoe ze met patiënten omgaan.

Sinds 1 augustus 2010 geven alle regionale opleidingscentra (ROC's), agrarische opleidingscentra (AOC's) en vakscholen competentiegericht onderwijs aan nieuwe studenten. Zo leren studenten niet alleen de theorie die bij hun opleiding hoort, maar weten ze ook hoe ze in bepaalde situaties moeten handelen. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De reden is simpel. Het MBO is per definitie een beroepsopleiding. Om een beroep uit te oefenen, moet je iets kunnen. Dat 'iets kunnen' heet een competentie.

Het zou raar zijn als een MBO niet competentiegericht zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde voornamelijk het 'zelfstandige' in de opleiding. Je wordt vanaf het begin in het diepe gegooid! (Sorry dat het door de vraag heen niet duidelijk was)