Iemand goed in economie? Of enige kennis ervan?

Voor eco moet ik de begrippen 'voorraadgrootheid' en 'stroomgrootheid' kennen en kunnen toepassen. Ik vraag vaak uitleg aan de docent, maar die is nooit helemaal duidelijk. Bovendien haal ik ze een week later weer door elkaar.

Mijn boek is ook niet zeer duidelijk, kan iemand het uitleggen? :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

1.voorraadgrootheid
is een grootheid waarvan de omvang op een bepaald moment vaststaat, in tegenstelling tot een stroomgrootheid waarvan de omvang gedurende een bepaalde periode wordt gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stroomgrootheid

is een grootheid die in een bepaalde periode (bijvoorbeeld één jaar) wordt gemeten. Voorbeelden van stroomgrootheden zijn: nationaal inkomen, omzet en kosten. Voorbeelden voor voorraadgrootheden zijn de maatschappelijke geldhoeveelheid, de kapitaal- goederenvoorraad en de beroepsbevolking.

Dus dingen waarvan je aan het begin van het jaar van uit kan gaan dat ze aan het eind van het jaar ongeveer dezelfde grootte hebben: voorraadgh. Dingen waarvan je aan het begin van het jaar niks hebt en die opbouwen stroomgh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stroomgrootheid is een g e m i d d e l d e over een periode van iets dat voortdurend verandert (stroomt, dus). Stroomgrootheden proberen iets te zeggen over activiteiten of verandering.

Voorraadgrootheid is een m o m e n t o p n a m e van wat er op dat moment is (op voorraad ligt). Voorraadgrootheden leggen een waarde of omvang/ grootte vast.

Van dezelfde zaken kan je een voorraadgrootheid vastleggen (waarde van de voorraad op 31-dec) en een stroomgrootheid (gemiddelde tijd dat goederen op voorraad liggen).

Wel vreemd dat een docent dat niet kan uiteenleggen.

Toegevoegd na 15 uur:
Nog even: stroomgrootheid hoeft niet perse een gemiddelde te zijn. Het kan ook de snelste of langste tijd zijn, grootste of kleinste doorzet. Zulke getallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dat ook net gehad met economie, ik kan het zo het makkelijkste uitleggen:

stroomgrootheid
is bijvoorbeeld je uurloon. het is over een bepaalde periode en komt telkens terug. (voor mij een ezelbruggetje stroom beweegt:P)

voorraadgrootheid
is iets op een bepaald moment, stel je checkt hoeveel geld je op de bank hebt, dan heb je precies dat bedrag op dat moment. (voorraad gebeurd niks mee als je er niks mee doet, staat dus stil)

hopelijk heb je er wat aan :D