Wordt er op de basisscholen geen vaderlandse geschiedenis meer onderwezen? Wat doet men aan geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt nog wel gegeven hoor, net als spellen... Dat zie je ook niet altijd meer terug.

Het beste antwoord

Geschiedenis is inderdaad een ondergeschoven kindje in het onderwijs. Ook wel een beetje begrijpelijk. Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen:
Kinderen, vooral jonge kinderen, hebben nauwelijks een besef van tijd. Ze leven heel erg in het NU en vinden het vaak al moeilijk voorstelbaar dat opa ooit klein is geweest.
Getallen zeggen kinderen vaak ook nog niet zoveel, dus jaartallen zijn heel abstracte dingen.
Daarom zijn er methodes in gebruik die geschiedenis thematisch behandelen, bijv. kleding, verlichting, vervoer etc. door de eeuwen heen.
Zelf vond ik het belangrijk dat kinderen nieuwsgierig gemaakt worden voor historie. Dat lukte het beste door lessen te geven, die spannend waren, bijv. over de Egyptenaren, de zeerovers, e indianen e.d. Dus in een bepaalde tijd duiken en daar rondkijken hoe het daar was in die tijd.
De teloorgang van de geschiedenislessen is - behalve bovenstaande overwegingen - ook het gevolg van de veranderingen in onze maatschappij. De inspectie eist steeds meer tijd voor taal- lees- en rekenontwikkeling. Daar worden scholen op afgerekend en de rapporten daarover verschijnen op het internet met het predicaat 'goede' en 'zwakke' scholen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

O jawel Ineke.... maar de vraag is HOE???
Persoonlijk denk ik, dat dit enorm ligt aan de leerkracht (hoe brengt hij de stof over) en ook aan de interesse van het kind.
Bijvoorbeeld: mijn zoon was zeer geïnteresseerd in geschiedenis en weet er dan ook veel van.
Een andere jongen uit zijn klas weet bedroevend weinig.
Zelfde leerkracht, zelfde klas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens Khepput!
Grappig dat u nu met deze vraag komt. In mijn tijd (ik ben zelf nu 45) werd er wel degelijk vaderlandse geschiedenis gegeven, maar voor wat betreft Ned. Indie heel erg weinig. En al helemaal niets over de Molukken. Wel mochten we een boek lezen over Max Havelaar. Een te dik taai boek als je het mij vraagt. Maar u heeft gelijk het zou best meer mogen worden onderwezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt nog gegeven. Daarnaast is er ook aandacht voor de geschiedenis anders dan die van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn zoon werd op de basisschool een zg "tijdslijn" gemaakt. Te beginnen met de prehistorie, middeleeuwen, moderne tijd, 20ste eeuw en daaruit wordt per periode geleerd hoe die tijd eruit zag, wat de mensen aten, hoe ze leefden ed.
Vaderlandse geschiedenis werd geen aandacht aan besteed op zijn school. Dat is meer voor het VO denk ik.
Mijn zoon heeft dan ook geenbenul wie Bonifacius was en waarom en wanneer hij in Dokkum vermoord werd.
Het jaartallen stampen zoals ik dat moest, is er niet meer bij en ik denk dat het ook niet relevant meer is ze zo nauwgezet in je hoofd te hebben. Ik vond de manier van geschiedenisles zoals hij het kreeg wel een leuke manier.
Kijk maar eens bij mijn bronnen!

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.leerkrachtig.nl/lestijdbalk3en4.htm
Aldus beginnen de leerlingen een tijdbalk te maken en zo wordt het opgebouwd.
amc
13 jaar geleden
Er wordt wel degelijk geschiedenis gegeven op de basisschool. Echter hoe het vak gegeven wordt, ligt zowel aan de keuze van de methode als aan het enthousiasme van de leerkracht.
De meeste methodes tippen de grote periodes in de geschiedenis aan zoals: prehistorie, Romeinen, de grote volksverhuizing, Vikingen, middeleeuwen, gouden eeuw, napoleon, tweede wereldoorlog...
Hierin worden jaartallen en grote namen genoemd, maar het gaat om inzicht in de grote lijnen en niet om de harde feitenkennis.
Als u dat mist, kan dat kloppen.