Hoe kan onze school bovenbouwleerling motiveren om leerlingen uit de onderbouw bijles te geven?

Wij hebben op school een systeem; leerlingen voor leerlingen, d.w.z. dat leerlingen uit de bovenbouw zich op kunnen geven om tegen betaling leerlingen uit de onderbouw bijles te geven. Er is echter weinig animo. Ik zit in de leerlingenraad en ons is gevraagd om een paar manieren te bedenken om bovenbouwleerlingen te motiveren. Ik heb er zelf heel lang over nagedacht, maar kwam er zelf niet uit.
Misschien hebben jullie ideeën?

m.v.g

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Organiseer wat extra's voor de bijles-gevers, bijvoorbeeld een leuk uitstapje eens per jaar, en een training waarin ze leren hoe ze het beste bijles kunnen geven. Dat laatste is nuttig en en kan ook leuk zijn, zeker voor de leerlingen die er over denken om de lerarenopleiding te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar had ik niet aan gedacht, goed idee om een uitstapje te plannen.
Die training lijkt me moeilijk te verwezenlijken want mijn school is heel klein en ik ben bang dat ze daar geen geld aan willen geven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft ook niet perse een hoop geld te kosten: leraren offeren nog wel eens een uurtje op om leerlingen te 'coachen'. Er zijn vast wel leraren bij jou op school die ervaring hebben met bijles geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd of de leerlingen hun tijd willen opofferen om anderen te helpen, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dat ook in het tarief voor de bijlessen mee kunnen nemen: van de 5 euro gaat 4 euro rechtstreeks naar de leerling, 1 euro gaat in het potje voor het uitstapje en de training. Maar dan moet je wel echt iets goeds te bieden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan betalen ze als het ware hun eigen uitstapje,, als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, maar als je goed bijles wil geven, is het wel heel handig als je ook uitleg krijgt over hoe je dat moet doen, en als er iemand is die je tips kan geven als het niet lukt.

Andere antwoorden (4)

Je kan ze de goeie kanten tonen:

Door hen zullen anderen meer kennis krijgen en misschien ook wel hogere cijfers halen! Die zullen hen dan dankbaar zijn :-) Misschien kan je ook vertellen dat de leraren dan anders over hen, de mensen die bijles geven, zullen denken. =p
Dan doen ze iets goeds én ze krijgen er ook nog is betaald voor, beter kan toch niet?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap niet watte bedoelt.
legt n keer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zijn altijd asociale mensen die het niet leuk vinden als anderen ook iets van jou kunnen leren. Dát begrijp ik dan weer niet.... Leg jij dat maar is uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat het probleem hem erin zit dat ze niet hun tijd willen opofferen om anderen te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm... Misschien (als jullie een mentor uur of w/e hebben) kunnen jullie het tijdens zo'n lesuur bespreken, dan kunnen de leerlingen van de bovenbouw vertellen waarom ze het niet willen. Dan is het makkelijker om een oplossing te bedenken. Misschien vinden ze het bedrag dat ze ervoor terug krijgen wel te laag. Je zou het is moeten vragen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat bedacht ik me ook al (:
dat vind ik wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
maak posters en gang ze uit.
je kan ook van die kleine prijzen geven als ze het goed doen.
je kan ook iets beginnen met gouden sterren.
altijd als ze iets goed verdienen ze een gouden ster en als ze iemand goed helpen dat ze een ster verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich wel een leuk idee, die posters, die hangen er nu wel, maar niet echt veel en ze zijn saai.
En wat moeten ze eigenlijk met zo'n ster?
Heb je dat trouwens van spongebob? ;p
Als je studielasturen hebt dan kun je ze daarmee belonen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee of we dat hebben..
Wie heeft dit bedacht? Volwassen? dan gaat het niet lukken.

Als jongeren het plan bedenken dan is het van hen en dan gaat het lukken.

Dus zul je een stap terug moeten doen en jongeren er zelf over na laten denken hoe ze een rolmodel kunnen en willen zijn.

Wij werken met peereducators en dat werkt zeer goed. check deze website

www.diggout.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het dus de truc om ze te laten denken dat ze het zelf bedacht hebben. Geen enkel probleem voor een stel goede pedagoochelaars!