Waarom maken mensen tegenwoordig zoveel als/dan fouten?

Op veel scholen leren ze de kinderen dat je 'als' gebruikt bij een vergelijking. Dit klopt ook. Maar zouden sommgie kinderen dan niet denken dat in de zin "ik ben groter dan Piet" je jezelf vergelijkt met Piet en dat het dus volgens de regel als moet zijn? Dat daar de fout vandaan komt? Of is het puur slordigheid of onwetendheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

1. Dit soort fouten zag je vroeger minder omdat véél minder mensen veel schreven.
2. Wie schreef, nam er veel meer tijd voor omdat het helemaal niet gemakkelijk is om al die taalregels correct toe te passen.
3. Het was heel gebruikelijk elkaars werk uitvoerig na te kijken. In bedrijven had je daar zelfs speciale afdelingen voor.
4. Hoewel er vroeger veel meer aandacht was voor schoon- en correct schrijven, en er dus veel mensen zijn die het toen goed hebben geleerd, blijkt nergens uit dat veel mensen het ook goed konden.
5. Sommige taalregels zijn helemaal niet zo 'taallogisch' als wel gedacht wordt. De 'hen en hun' - regel is idioot complex en gebaseerd op een regionaal idioom. In veel dialekten past dit helemaal niet en de meeste mensen kunnen dit dan ook niet - ondanks goed onderwijs blijft het een te complexe regel.
6. Achter 'als' en 'dan' en 'omdat', 'voordat' en 'opdat' zit de wereld van causaal denken, het denken in oorzaak en gevolg. Verreweg de meeste mensen kunnen dat niet zonder meer goed. Dan is het natuurlijk ook niet zo raar dat je de bijbehorende taalregels ook niet kan toepassen.
7. We leren de jeugd al weer decennia dat communiceren belangrijker is dan correct toepassen van taalregels. Liever schrijven met fouten dan niet communiceren.
8. In de nieuwe media is er een cultuur waarin ook nog de snelheid belangrijk is geworden.
9 Er zijn maar erg weinig mensen die er echt wakker van liggen. Dus wiens probleem is dit dan?

Deze lijst wordt te lang. Maar dit lijken me zo wat relevante antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je ook een +je gegeven :)

Andere antwoorden (7)

Het is een stuk taalverloedring welke maatschappelijk geaccepteerd wordt, net als het hele 'hen/hun' verhaal, of enige/enigste. Taal leeft, verandert. Hoe meer mensen het op die manier gebruiken, hoe gangbaarder het wordt. Op een gegeven moment wordt het dus 'correct' taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vicieuze cirkel. Kinderen leren vanaf de basisschool al dingen onjuist aan, gebruiken het foutief op de middelbare school en de PABO, en leren het zo aan de nieuwe generatie. Zo sluipen er steeds meer fouten in en blijven ze ook steeds hardnekkiger gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het totaal niet mee eens! Mijn dochter zit op de pabo, ze krijgen zelfs een taal en rekentoets ter toelating. Heb je hier onvoldoende punten mee gescoord, kun je deze opleiding wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja want Pabo is zooo moeilijk! hahaha #nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pabo is een HBO opleiding laura, snap je reactie niet. Veel studenten verkijken zich op deze 4jarige opleiding en halen het 1e jaar niet eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kathlyn: Die taal- en rekentoets ter toelating is pas een jaar of 2-3 geleden ingevoerd omdat het niveau van de studenten zo erbarmelijk was.
Er zijn dus heel veel onderwijskrachten die geen toets hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, maar ze hebben wel die 4 jaar HBO studie voltooid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar vooral het rekenniveau was vaak onder de maat. Vandaar dat die toets er kwam. Dat was ook niet voor niets. Later is daar de taaltoets bijgekomen omdat er ook nogal wat schortte aan de taalkennis.
Kinderen leren die NIET fout op school! Ze leren het goed, maar het is niet iets dat heel veel aandacht krijgt. En ze horen het continu fout om zich heen, thuis, in de winkel, overal, ook op school.
Veel mensen beginnen direct te twijfelen als ze moeten kiezen tussen als en dan. Ze hebben het ooit goed geleerd, maar hoe was het ook alweer?
En dat is niet iets van tegenwoordig. Ik werd als kind al consequent verbeterd door mijn vader als ik het fout zei. Terecht, en ik ben er blij mee dat hij dat gedaan heeft. Ik doe het nu ook met mijn kinderen. Het verschil is wel dat ik niet iedereen verbeter, dat deed hij dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog erger hij is groter dan mij!!

Aarrgghhh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaah of "groter als mij" :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of "Hun deden dat"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of mijN...nog erger haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omg.
'Hij is groter als mijn' is echt een lelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hun doen dat he?
(hahaha)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun zijn groter als mijn
Om dezelfde reden dat jij ook die fout maakt. In een vergelijking gebruik je juist dan, bijv. groter dan, langer dan, mooier dan etc...

Als gebruik je als iets gelijk is aan wat anders, bijv. even mooi als, even groot als etc. Kortom, je maat zelf de fout, hebt het niet in de gaten en niemand tot nu toe zei daar iets over, dus je bent niet de enige!

Toegevoegd na 42 minuten:
maakt ipv maat :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm, ik heb geen fout gemaakt in mijn stukje hoor?
Wij hebben op de basisschool ooit geleerd dat bij vergelijkingen 'als' hoort. Dit klopt, want met de vergelijkingen bedoelen ze dan bijv. 'Je eet echt ALS een varken.' Of 'Je bent zo groot ALS een beer'. Dan vergelijk je de ander met een beer of varken.
Ik heb gelukkig nooit moeite gehad met de als/dan regel, maar vroeg me juist af of veel mensen door het woord 'vergelijking' aan ALS te koppelen, niet onnodig fouten zouden maken, omdat ze dan NET ALS JIJ ;) aan vergelijkingen zoals 'groter dan' denken, en er 'groter als' van maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh jawel hoor. Als je denkt dat "ik ben groter als piet" correct is, dan heb je een fout gemaak! De enige goede manier om dit te zeggen is: ik ben groter DAN piet! Ten eerste gaat het in allebei de gevallen over een vergelijking, alleen eentje is ongelijk en de andere gelijk! Als de vergelijking ongelijk is, dan gebruik je altijd dan, dat is de regel. Mocht de vergelijking gelijk zijn, dan is "als" van toepassing, bijv. "ik ben even groot als piet". Ik sta dus gelijk aan piet... Ben je nou overtuigd dat je fout zat? Check de bron ff, voor meer uitleg! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354/ Ps: vanwaar de min??? :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk absoluut niet dat groter als Piet correct is. Dat heb ik ook nergens geschreven. Lees mijn vraag nog maar een keer. Ik schreef juist dat in de zin 'Ik ben groter DAN piet' (wat dus correct is), kinderen misschien kunnen DENKEN dat het groter ALS moet zijn , omdat ze hebben geleerd dat je bij een vergelijking ALS gebruikt. Maar als ze op de basisschool leren dat als bij een vergelijking hoort bedoelen ze bijv zo sterk ALS een beer. En niet groter dan etc..... Dat is wat ik zei, of in ieder geval bedoelde ;). Dat kinderen daardoor bij zinnen als groter dan een fout maken en groter als schrijven. Wij hebben namelijk nooit over een ongelijke/gelijke vergelijking geleerd. Ze spraken altijd gewoon over vergelijking. Verder leerden we het wel goed dat het groter DAN is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
raar taalgebruik in dit geval, nu snap ik pas wat je bedoelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het misschien niet helemaal goed verwoord....
Ik denk dat in de spreektaal nog vaak de als/dan fout wordt gemaakt. Sommige mensen op straat of waar dan ook, maken die fout ook in de spreektaal. Het kan misschien er aan liggen waar ze vandaan komen, ik weet het niet. Vraag me af als die mensen een brief schrijven of een mail naar iemand typen of ze dan wel het verschil weten tussen als/dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Nederlandse dialecten bestond het verschil niet. De 'fout' is dus niet fout, maar is fout gemaakt door taaldespoten die in de 17de eeuw spellingregels opstelden en bijvoorbeeld ook de reeds afgeschafte naamvalsvormen verzonnen. Zij verzonnen de regels voor het Standaardnederlands, iets dat door niemand gesproken werd.