Wat zijn de vakken die basisscholieren nu het opdoen van een basis algemene ontwikkeling verhinderen?

Aardrijkskunde is 1 uur per week las ik.
Geschiedenis zal niet veel meer zijn?
Nederlands beheersen ze in de Randstad, en veel andere grote steden, al helemaal niet meer.

Dus wat leren ze eigenlijk?
Wat zijn dus die nieuwe vakken die zo ontzettend belangrijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Rekenen en ook taal, ookal beheersen ze het niet, toch leren ze het. en je hebt ook nog 'goed gelezen' voor je leesvaardigheid.. je hebt ook nog dictee..

Op Christelijke scholen ook nog godsdienst achtig gedoe.

Topografie, geschiedenis, een beetje biologie, handenarbeid.

Maar inderaad, ik vraag me ook af wat ze daar doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de school van mijn kinderen: vooral heel veel rekenen en taal.
En naast "gewoon taal" elke dag een 10-woordendictee, en elke dag een half uur lezen, waarbij de zwakke lezers in kleine groepjes instructie krijgen en intensief oefenen. En naast de gewone les uit de taalmethode ook wekelijks, of vaker, spelling, woordenschat en in de hogere groepen werkwoordspelling.
Vergis je niet, rekenen en taal nemen samen het overgrote deel van elke ochtend in beslag en ik denk dat dat op de meeste scholen het geval is.
Verder inderdaad aardrijkskunde, biologie en geschiedenis, de zaakvakken zoals ze heten. Gemiddeld 1 uur per week zoals jij al aangeeft.
En dan komen daar nog bij: gym, tekenen, muziek, knutselen.
En een keer per jaar een project van 2 weken, af en toe een bezoek aan museum, bibliotheek, theatervoorstelling of zo, maar dat is niet meer dan een of twee keer per jaar.
Met andere woorden: er is niet veel veranderd, en het idee dat het allemaal veel slechter is dan vroeger is van alle tijden. Elke generatie denkt dat, en eigenlijk valt het allemaal wel mee.