Wat bedoeld men met "welke theorieën gebruik je binnen de vakdidactiek?"

Dit wordt gevraagd en ik moet er een stukje over schrijven, ik heb geen idee wat ze nu bedoelen?

Toegevoegd na 27 minuten:
Edit, ik weet niet hoe ik kan reageren dus doe het maar zo; ik moet een lessenserie schrijven en deze opdracht erbij maken. Het is geen tentamen, meer een verslag.
Maar zo ik begrijp; als ik leerlingen nieuwsgierig maak met een leuk experiment, dan is dat een theorie die ik gebruik?
Dat zou ik dus kunnen omschrijven?
Hartelijk dank voor je reactie overigens, heel erg fijn, nu kan ik dat mooi afmaken vanavond!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het klinkt als een kennisvraag. Bestaat daar een rijtje van? Ik ben ook wel benieuwd naar een goed overzicht van didactieken. Het zou in je studiemateriaal te vinden moeten zijn.

Didactiek gaat over het hoe. Hoe breng je kennis over en leer je anderen vaardigheden en toepassen van inzicht?
Het is gebaseerd op theorieën over hoe mensen leren. Daar is is veel inzicht in maar volgens mij zijn er maar weinig goed uitgewerkte didactieken. Het zijn vaak algemene (mens) visies met specifieke werkvormen en een berg tips.
Corrigeer me als ik dit niet goed weet of zie.

Verschillende theorien zijn gebaseerd op:
- eerst principes en regels leren en dan toepassen
- eerst ervaren, dan analyseren en dan leren
- eerst de taal leren hanteren en dan de praktische handelingen of juist andersom
- leren vanuit metaforen en archetypen
- probleemgericht leren: actuele problemen bewust maken en daarin de motivatie vinden om te leren

etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat ze je willen laten nadenken over waarom je een bepaalde les op deze manier geeft en niet anders. Je doet niet zomaar iets, maar je baseert je lessen op theorieën die al door anderen zijn beschreven. Die theorieën willen ze horen denk ik.
Maar het ligt er wel aan wat jouw opdracht is, ben je aan het leren voor een tentamen, moet je een stuk schrijven, of moet je een lesgeven en moet je daar deze informatie bij geven?