Waarom is op school altijd de punten telling niet eerlijk verdeelt. Waarom is het niet 50% goed een 5?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
eerlijk voor wie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je cijfer ligt tussen de 1 en 10 en niet tussen de 0 en 10 dus 50% is nog altijd 5,5.

Het beste antwoord

Als het multiple choice is, en het zijn vierkeuzevragen, dan zal iemand die niets weet en alles gokt ongeveer een kwart goed hebben.
Wie de helft van de vragen weet en de rest gokt, haalt een score van ongeveer 62%.
Tussen 1 en 10 zitten 9 punten om te verdienen.
Wie 62% scoort weet de helft, verdient 4,5 punten en hoort dus een 5,5 te krijgen.
Rekenkundig hoort bij een score van 50% het cijfer 4,4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als alle vragen even moeilijk zijn, dan zal het vast "eerlijk" gebeuren zoals jij het wilt. Maar als het vragen zijn die een verschillende moeilijkheidsgraad hebben, dan gebeurt het op deze eerlijke manier. Voor een makkelijke vraag verdien je wat minder, en een lastige wat meer.
Dat vind jij ook vast eerlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om bepaalde stof 'voldoende' te beheersen moet je wel iets meer dan 50% goed hebben. Bovendien zijn normeringen op scholen niet altijd zo dat als je de helft goed hebt je een 5 hebt. Je hebt gegarandeerd een 1, dus soms rekenen docenten ook via formules waardoor jouw stelling niet helemaal klopt. Denk aan eindexamens. Dan is de formule: (x/y * 9 + 1) met x voor de hoeveelheid punten die je haalde en y voor de hoeveelheid punten die kan verdienen. Als je voor x = 20 invult en y = 40, kom je uit op een 5,5 :D Zodoende!

(ik maak de vergelijking met eindexamen, maar naast deze formule krikt men dan het cijfer wat omhoog of omlaag aan de hand van de moeilijkheidsgraad van de toets)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed uitgelegd:D +