Als je VWO hebt wat kun je dan volgen?

En je hebt 6 jaar lang alleen maar voldoendes gehaald niet blijven zitten. Dan kun je ervoor kiezen om de HBO te volgen of de universiteit . Mag je dan alles volgen. Moet je dan bijv. als je dokter wilt worden moet je bepaalde punten hebben behaald in de examen. Of is het zo dat als je voor je examen bent geslaagd dat je dan alles kan worden wat je wilt veel punten of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Je zou kunnen zeggen dat specifiek JIJ alle kanten op kan. Bij geneeskunde MOET je nl. VWO (minimaal) hebben gedaan, terwijl dat voor volgens mij iedere andere studie geen vereiste is (misschien tandheelkunde wel). Er zijn andere wegen nl. om recht te studeren (Havo / propedeuse halen HBO en dan WO recht: deze route bestaat niet voor geneeskunde).
Dat blijven zitten is niet relevant.
Cijfers zijn bij geneeskunde relevant geloof ik omdat ze daar de wizzkids een voorsprong geven (ze delen je op in klasse A t/m F geloof ik, waarbij C gemiddeld een 7 is meen ik te herinneren).

Maw: je kan alles worden alleen is geneeskunde altijd een lastige vanwege de loting wanneer je geen topcijfers hebt.

Veel sterkte, denk goed na over je keuze en neem open dagen niet al te serieus aangezien je daar alleen gelikte promo praatjes tegenkomt.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ohja, bij geneeskunde moet je geloof ik ook een bepaald pakket hebben gevolgd (dus niet E&M bijv.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet om tot sommige studies toegelaten te worden wel sommige vakken gehad moeten hebben maar als je dat hebt kun je in principe doen wat je wilt, of je toegelaten wordt met allemaal 6jes is ook niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Universiteiten en hogescholen stellen eisen aan je profiel. Daarnaast kan het zo zijn dat je een toelatingstoets moet maken om toegelaten te worden. En voor sommige opleidingen (zoals geneeskunde) moet je zelfs geloot worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan je gekozen profiel welke studies aan de universiteit je kan volgen. Bij universiteiten kan je brochures aanvragen, daarin staat aangegeven welke studies je kan doen met het door jou gekozen profiel.

Als je geneeskunde wilt studeren, moet je eerst loten. Hoe hoger het gemiddelde van je cijfers, hoe groter de kans is dat je wordt ingeloot. Als je gemiddelde een acht of hoger is dan wordt je rechtstreeks toegelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waar slaat deze antwoord nou weer op?? -.-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de vraag gelezen en niet de onderstaande bijvoeging. Ik keek ff bij je profiel en zo te zien ben je niet met alles serieus -.-