Doorleren of werken met een MBO diploma?

Ik doe momenteel MBO niv.4 ICT en loop momenteel stage. Misschien kan ik hierna verder werken bij dit bedrijf, maar weet nog niet of ik door wil leren (HBO Informatica) of dat ik wil gaan werken. Je hoort van allerlei dingen, zoals: Nu ben je nog jong, nu zit je in het ritme. Nu woon je nog thuis. Je moet je hele leven nog werken. Maar hoor ook verhalen van, het is wel lekker om vast inkomen te hebben en als je 3/4 jaar werkt, verdien je ook weer bijna net zoveel als een HBO'er. Het is niet zo dat ik in het één meer zin heb in het ander. Sta voor allebei helemaal open.

Wat zijn nog meer belangrijke dingen om af te wegen? En wat is jullie advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Altijd kiezen voor studeren. Je studietijd is de mooiste tijd van je leven. Dat besef je je misschien nu nog niet, maar wèl als je 40 of 50 bent. Je kunt je hele leven nog werken, en alles wat je nu nog kunt leren, daar moet je gebruik van maken. De weg terug is veel moeilijker: eerst gaan werken, en dan achteraf toch nog verder leren.

Het vergroot je kansen in de toekomst, en mocht je nu alleen aan geld denken (heel begrijpelijk) bedenk dan dat je later mogelijk meer verdient met een hogere opleiding.
Mocht je als HBO-er door wat voor oorzaak dan ook, niet aan de slag komen, dan kun je altijd nog terugvallen op een baan op MBO-nivo. Je zult met je HBO dan in ieder geval een voorsprong hebben op andere MBO sollicitanten.

Bovendien is het zo, dat het best mogelijk is, om tijdens je studie al wat geld te verdienen. Bijbanen genoeg, en als het je lukt een bijbaan te vinden die aansluit op je studie, dat zit je helemaal gebakken! Dan leer je dubbel! Totaal afhankelijk zijn van je ouders is dus niet nodig. Geniet van je studie: die tijd komt echt nooit meer terug! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Helemaal mee eens, is ook een goede tip omdat de arbeidsmarkt nu niet zo heel soepel is (alhoewel het in de ICT wel meevalt). Je KUNT op latere leeftijd ook nog wel een studie er bij gaan doen, maar dat kost je dan veel meer moeite (omdat je b.v. al een baan met veel verantwoordelijkheid, een partner, kinderen etc. hebt). Nu heb je nog alle vrijheid.

Andere antwoorden (5)

Heb je al gekeken of het in deeltijd kan? 4 dagen werken 1 dag school
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zat ik ook al aan te denken. Geen idee eerlijk gezegd, maar ga hem in ieder geval in m'n excelletje verwerken, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dan misschien of een HBO deeltijd opleiding (BBL) minder telt als een voltijds opleiding? (BOL)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij telt het hetzelfde. Mocht ict helemaal jou ding zijn dan zou ik aanraden of werk te zoeken of toch HBO deeltijd. Ik denk overigens dat deeltijd beter is voor omdat je dannog meer ervaring op kan doen en toch ook een klein beetje scholing erbij. Als je werkt leer je meer dan op school. Maar ja wil je nog even lekker van je schooltijd genieten ga echt door. Het is echt beter als je een HBO diploma hebt. Dan kun je aantonen dat je HBO denkniveau hebt en dan ben je al een heel eind
Ik ben na het mbo inderdaad nog hbo gaan doen omdat ik nog helemaal in het schoolse ritme zat. Ik ben nu 22 en bijna een mbo+hbo afgerond. Nu ben ik er echt aan toe om te gaan werken zodat ik het huis uit kan. Ik denk dat als je eerst gaat werken je dan zo gewend bent dat jr niet meer terug naar school wilt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je liever in de praktijk bezig bent dan met je neus in de boeken te zitten, kan je ook nog kiezen voor werken en specialisatie door middel van cursussen.

Ik heb hier een voorbeeld van iemand, die wel de hersens had om te studeren, maar liever meteen de koe bij de horens wilde vatten. Hij is op zijn 19e begonnen zonder ooit het MBO diploma te behalen, maar heeft nu een dijk van een eigen bedrijf en is door heel Nederland gevraagd om advies uit te brengen. Alle nodige kennis vergaart in kortdurende gespecialiseerde cursussen in binnen en buitenland.
Tot zijn personeel behoren twee knapen met HBO opleiding. Hij moet ze nog vaak instrueren.

Het hangt dus voornamelijk af van je instelling of je door moet studeren aan een HBO-opleiding. Het kan ook anders. De ICT- wereld is een heel speciale wereld, die sneller wijzigt dan ze bij opleidingen kunnen bijhouden. Maar als je niet doorstudeert, moet je wel constant bij blijven en er bovenop zitten. Dat vereist een heel grote gedrevenheid. Dan moet computerkennis een passie zijn, anders word je door anderen overlopen en kan je toch beter met een diploma aankomen. Dan dus wel naar het HBO als je over de nodige hersens beschikt.
13 jaar geleden
ik had hetzelfde probleem
na het MBO 4 (bouwkunde) een stage, kon daar blijven werken. Of door naar het HBO.

de reden dat ik ben blijven werken is dat je met MBO meer met je handen kunt gaan werken, en dat ik (terecht) bang was dat ik na HBO alleen nog maar op een kantoor in de verte de anderen zou zien "knutselen".

ik heb slechts af en toe spijt gehad van mijn keuze
en dat was vooral op momenten dat ik meer geld had willen verdienen.
Maar ik denk dat ik er niet gelukkiger van geworden was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Zie je, het kan alleen een persoonlijke afweging zijn. Advies in deze is heel moeilijk. Het gaat er toch om, waar je het geluk denkt te vinden en dat is voor ieder mens anders. +1
Als je eenmaal gaat werken wil je niet meer studeren of is het erg moeilijk weer in het studieritme te komen. Daarnaast ben je met een ICT diploma tegenwoordig helaas niet meer de enige. Als je wil doorstuderen, DOEN.