wat kun je het beste doen als je je schoolopleiding niet leuk vind?

ik doe nu MBO eerste jaar verkoopspecialist voor anderhalf jaar en dan nog anderhalf jaar niv 4 filiaalmanager. het leek me heel leuk maar ik vind het helemaal niks detailhandel.

ik ben nu heel erg aan het twijfelen wat ik volgend jaar moet doen.. andere opleiding? of toch maar even volhouden nog 2 jaar of maar een andere school kiezen.

ik zit niet op een school die heel goed is.. er zijn vaak problemen en dingen die niet goed worden geregeld/georganiseerd. ik heb al vaak gevraagd om hulp bij het kiezen wat ik volgend jaar moet doen maar ze doen er helemaal niks mee.. en ik weet natuurlijk niet of dat bij elke school zo is maar anders kan ik ook wel een naar een andere school gaan en daar verder gaan met de opleiding.

en ik vind het ook best jammer als ik volgend jaar dan opnieuw ga beginnen met een andere opleiding want dan heb ik 1 jaar voor niks gedaan en dan heb ik ook dat jaar geld uitgegeven voor niks.. dus als ik het volhou dan ben ik sneller klaar en dan heb ik niets voor niets geld ervoor uitgegeven.

Hebben jullie misschien nog goeie tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

gewoon een andere opleiding gaan doen. het wordt niks als je het niet leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuze moet je tenslotte zelf maken.
Als je nu zoiets hebt, ik heb er geen zin meer in dan kan je toch wel stoppen. De motivatie die dan een beetje daalt.
Je moet later wel plezier in je werk kunnen krijgen. maar misschien is school heel iets anders dan de werkplek waar je terecht komt. Het is een moeilijke keuze ik vind dat je dat zelf moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer dit jaar voor jezelf te zien als een oriënterend jaar! Je moet proberen dit jaar te gebruiken om uit te vinden wat je echt wilt.......door dit vak te proberen weet je nu dat je het niet wilt, dus het heeft je in ieder geval al iets geleerd. Probeer dit jaar nog af te maken en je verder te richten op je zoektocht voor de toekomst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap over naar een andere opleiding waarbij de propedeuse hetzelfde is dn heb je 1 jaar winst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkt het mbo wel met propedeuses?
Beter nu stoppen. Niet doorgaan. Maar niet voordat je ZEKER weet waar je kwaliteiten dan wel liggen. Want een volgende start moet je wel afmaken.

Zie het niet dat je een jaar voor niks hebt gedaan. Dat heb je niet!! Je hebt wel degelijk dingen geleerd! Dat is winst voor je hele leven. En het getuigt van moed en zelfinzicht da je durft te veranderen in plaats van doorsukkelen onder enthousiasme!