Wat vind je ervan dat onderwijs vercommercialiseert?

Is misschien subjectief, maar kijk maar of je je kunt vinden in mijn uitleg:
Tegenwoordig wordt het op scholen een sport om positieve publiciteit te winnen. Dat doen ze door de de leerlingen de meest spectaculaire activiteiten, (buitenschoolse) projecten en reisjes te laten maken.
Tegenwoordig krijgt een brugklasser een tas, agenda, gadgets, etc bij aanmelding. (In belgië bij aanmelding zelf een laptop op HBO).
Er is meer concurrentie tussen vakken onderling (gaat over leerlingenaantallen op bovenbouw en zodoende moeten vaksecties doen aan PR om leerlingen te werven).

Het is een tendens, maar wat vind jij ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind het wel slecht, ze kunnen er beter aan de verbetering van het onderwijs werken, want er is nog steeds een leraren tekort en een deel van de leraren kan geen les geven(dit uit eigen ervaring)

Dat er concurrentie tussen de vakken is, is helemaal waar. Mijn lerares Frans ging een presentatie houden over wat er zo leuk is aan Frans en Frankrijk. Overigens hebben dit soort dingen geen tot weinig invloed op de keuze van een vak. De manier waarop de les de jaren daarvoor gegeven is en de eigen intresses van een leerling wegen nog altijd meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yaeh! een ervaringsdeskundige.. daar hebben we wat aan..+1!!

Andere antwoorden (3)

We ontkomen er niet aan... Het zal zich zo ontwikkelen en we ontkomen er niet aan...
Het zal nog wel meer en meer worden, tot het te ver doorgeschoten is...

Alles vercommercialiseert, dus dit ook... In amerika is al gezien dat het niet goed gaat, maar desondanks is de trent anders, dus nog wel commecialisatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me goed dat onderwijs wordt gesponsord door bedrijven in ruil voor publiciteit. Help de kosten te drukken.
In de VS is dat de gewoonste zaak van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs in NL is slecht. Ik denk, dat het een grote verbetering zou zijn om het leren te verdelen in samanhangende delen en die delen commercieel te geven. Een totaal opleiding kan dan zijn 6 van de 10 mogelijke delen. Zoals het een beetje op de universiteit is.
Je bent dan ook van het probleem van schoolverlaters zonder diploma af. Commerciele deelopleidingen dus, waarbij de overheid een facilitaire functie kan vervullen.
Mijn antwoord is dus: prima, maar wel het onderwijs eerst reorganiseren en idealisten buiten de deur houden..