Hoe kan ik mezelf stimuleren om aan school te werken (3 havo)

Ik sta namelijk 7 onvoldoende punten eb blijven zitten lijkt me een ramp maar ik kan mezelf niet stimuleren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik raad je aan om een leuke activiteit of beloning in het vooruitzicht vast te stellen om naar toe te kunnen leven. Plan dit in voor de datum waarop je denkt of wenst je diploma te hebben behaald. Lijkt me wel een moeilijke opgave, maar met wat hulp kun je er wel komen. Denk aan bijvoorbeeld een vakantie (in overleg met ouders eventueel); aanschaf van iets wat je heel graag wilt hebben (bijv. scooter of rijbewijs halen); begin alvast (als je die wens hebt) te zoeken naar een leuk studentenhuis/ kamer voor als je verder gaat studeren; etc. etc. Je kunt je ouders, klasgenoten, vrienden of je mentor vragen om je hierbij te helpen.

Veel succes!

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit wil ik nog toevoegen aan mijn antwoord :)

Het is zeker ook (eigenlijk hoofdzakelijk) belangrijk om na te gaan wat je na je HAVO wilt gaan doen. Je kunt als je slaagt direct naar het HBO om verder te studeren; heb je al enig idee wat je voor vervolgstudie of baan je wilt straks? Probeer erachter te komen waar je passie ligt of wat jou interesseert om te gaan doen in de toekomst. Dit kan echt helpen om jezelf op langer termijn te stimuleren.

Tenslotte: Op het moment dat je aan je schoolwerk moet, zorg er dan voor dat de ruimte waarin je je begeeft netjes opgeruimd is en niet te veel stoorzenders bevat. Spreek bijv. met jezelf af dat je na drie kwartier even een rustpauze neemt en daarna weer doorgaat. Na afloop zou je wat ontspanning kunnen zoeken en kun je lekker met een gerust hart relaxen omdat je de opdrachten gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (9)

Ja wat ik doe is hulp vragen aan leraren, minder tv enz.
En denken ik wil wel met mijn vrienden overgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7 vakken onvoldoende? Daar wordt niemand vrolijk van. Als je niet keihard aan de slag gaat, moet je je voorbereiden op een jaartje herhaling.
Jammer dat je niet eerder tot het besef kwam er iets aan te doen.

Nou is zitten blijven niet zo'n ramp hoor. Een jaar gaat snel. Maar als dat komt omdat je geen fluit hebt gedaan aan je school, ja, dan is het zonde.

Praat met je mentor. Vraag bijles. Zet alles opzij de komende maanden en leer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Realiseer je dat je geen willoos, onwaardig sukkeltje bent, maar een gezond persoon die verstandig kan nadenken en handelen. Bedenk dat niemand beter voor je leven kan zorgen dan jij zelf. Al ben je pas 15 of zo, je hebt gewoon alles in huis om het tot een goed einde te brengen. Je zult zien wat voor gevoel van waarde je jezelf kunt geven door je leven in je hand te nemen. Uiteindelijk bepaal jij alles! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit nu zelf in het examen jaar van havo en ik heb er ook echt geen zin meer in. In mijn derde jaar had mijn hele klas er geen zin meer in en zou bijna iedereen blijven zitten samen hebben we onderling weddenschappen gehouden voor betere cijfers zo mocht bij iemand sigaretten breken als hij geen voldoende had. Samen is beter dan alleen proberen je best te doen. Succes nog maar ik denk eigenlijk niet dat je het nog gaat redden. Blijven zitten is geen wereld ramp nieuwe ronden nieuwe kansen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat ik inmiddels afgestudeerd ben van de universiteit, is het ook voor mij nog steeds moeilijk me ertoe te zetten om te leren. Wel heb ik geleerd hoe ik het makkelijker kan maken om mezelf te motiveren. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik som het even op voor je.

Hoe stom het misschien ook klinkt, maar hoe meer je van de stof afweet, hoe interessanter het wordt, en hoe makkelijker het wordt om nog een stapje extra te zetten.
Ik kan zelf heel slecht overdag leren omdat ik teveel afgeleid word. Voor mij is 's nachts leren een ideale uitkomst omdat je niet kunt gaan eten, smsen, msnen of wat dan ook. Weet alleen niet in hoeverre dat voor jou als 3e klasser een optie is, maar in de tijd dat ik in de 3e klas zat bleek 's avonds werken ook al een betere optie te zijn.
Zorg dat de stof overzichtelijk is, probeer verbanden te zoeken in de text, markeer deze met kleuren, nummering of a, b, c. Zo wordt het duidelijker en onthou je het een stuk makkelijker (en wordt het makkelijker jezelf ertoe te zetten).
Als je in een stimulerende omgeving werkt met weinig afleiding, zoals een stiltelokaal of de bibliotheek, dan wordt het leren een stuk makkelijker. Zet je telefoon uit, of nog liever, neem hem niet mee, voor zo min mogelijk afleiding.
Probeer je niet te laten demotiveren door mensen die over zichzelf zeggen dat ze het ook niet kunnen, probeer om te gaan met mensen die ook gemotiveerd zijn om het te halen.
Voor mij helpt het ook om iets duurs te bestellen. In ruil daarvoor moet ik dan wel hard werken, omdat ik dat anders later niet terug kan verdienen.
Hulp vragen bij een docent kan heel erg helpen, vooral als je de docent laat zien dat je "je leven gebeterd hebt" en laat zien dat je echt voor die voldoende wilt gaan. Ze zijn dan meestal wel bereid om je iets extra's uit te leggen of een tipje van de sluier op te lichten over het proefwerk dat je krijgt.

Het is pas net februari, dus alles is nog mogelijk, ook met 7 onvoldoende punten. Als je echt wilt, zal het lukken. Hou in gedachten wat het alternatief is. Blijven zitten is iets wat je echt niet wilt, terwijl leren goed is voor je toekomst. Twee vliegen in een klap eigenlijk dus ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijven zitten is minder erg dan het lijkt, je moet plezier hebben in wat je doet. Probeer voor de rest van jaar beter je best te doen en mocht je alsnog blijven zitten heb je volgend jaar een makkelijk jaar omdat je dit al eens gehad hebt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een saai baantje. Dan weet je in ieder geval wat je later niet wil worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een chocoladepop en breek die in stukjes.
Iedere keer als je je huiswerk voor een vak afhebt krijg je er een stukje van.
Voor dingen die je moeilijk vind natuurlijk een iets groter stuk. Breek het van te voren in stukken en verdeel het zodat je niet steeds iets meer neemt dan eigenlijk je bedoeling was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je huiswerk op school af, niet naar huis gaan, thuis komt er toch blijkbaar niks van, als je nou zorgt dat je altijd je huiswerk doet kan je als je iets niet snapt het vragen in de volgende les en loop je altijd bij met de uitleg van de leraren..