Hoe kun je je beheersen als iemand dat zegt waarvan je iets terug wilt zeggen?

Hoe kun je je beheersen en geen reactie geven op wat diegene echt verdient? Want het floept er steeds uit.

Toegevoegd na 14 minuten:
Heeft er iemand tips?! Ik zit er behoorlijk mee....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat vergt een boel zelfdiscipline en oefening. Zeker als je geneigd bent om snel iets terug te zeggen.
Je moet dus echt gaan leren om 10 seconden stil te zijn en voor jezelf te gaan bedenken of je iets terug gaat zeggen of dat je beter je mond kunt houden. Tot 10 tellen kan daar echt bij helpen.
Het is heel verleidelijk om gelijk je mening te uiten en te zeggen wat je er van vindt, zeker als iemand dat verdient. Maar helaas bereik je er meestal niet mee wat je wilt... behalve dat die ander jou lekker heeft opgefokt ofzo.
Luister dus naar wat die ander zegt, wees een paar seconde stil om na te denken daarover. Is het verstandig om niets te zeggen: negeer het en ga verder met waar je mee bezig was of stap over op een ander onderwerp. Soms kun je best iets terug zeggen maar moet dat subtieler. Denk dan een paar seconde extra na over de manier waarop je iets terugzegt.
Oefenen.... oefenen en jezelf leren beheersen, daar gaat het om.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd +

Andere antwoorden (4)

Daar heb ik nu nooit last van ;-)
Maar je zult het moeten trainen dus eerst nadenken en dan pas iets zeggen.
Het is ook de vraag is het een goede of slechte
eigenschap ?
Veel mensen wikken en wegen hun woorden af en daarmee verdwijnt er een stukje eerlijkheid om mensen niet te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 4 redenen waarom iemand iets niet aardigs zegt waarmee diegene dan een reactie van jou uitlokt.

Of diegene voelt zich beter dan jou en wilt die positie verzekeren door onaardig te zijn.

Ofwel diegene voelt zich minder dan jou en wilt jou ook naar beneden halen zodat je op gelijk niveau staat.

Of diegene zegt het gewoon om je enkel en opzettelijk pijn te doen.

Het belangrijkste is dat je inderdaad niet iets onaardigs terug zegt want dan laat je zien dat je geraakt bent door zijn of haar opmerking.

In geval 1 zeg je blij te zijn dat je haar onnuttige mening nu weet en adviseer je haar ook nuttigere dingen te gaan doen met haar mening.

In geval 2 hoef je alleen maar te zeggen "ach" en medelijden te tonen met die persoon.

In geval 3 zorg je ervoor dat die persoon uit je leven verdwijnt. Want dat zijn hele slechte vrienden.

De laatste reden waarom iemand iets onaardigs tegen je kan zeggen is omdat diegene dat echt meent en het beste met je voor hebt. Dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak. maar vrienden mogen soms wel eens wat onaardigs zeggen als ze niet het doel hebben je daarmee te kwetsen. Je bepaald dan nog zelf je wel of niets iets met zijn of haar opmerking doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je het spreekwoord; erger je niet, verwonder je slechts?
Op het moment dat iemand iets vervelends zegt, en dat raakt jouw in je gevoel, dan erger je je dus, op het moment dat je die ergernis in verwondering om kunt zetten doordat je van jezelf weet dat je nooit zo zou handelen, spreken, dan raakt het je gevoel niet meer en kun je makkelijker uit een situatie stappen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd eerst tot tien tellen.