Is het niveau van de les in Nederlandse taal op de basisschool erg veranderd ten opzichte van pakweg 20 jaar geleden?

En zo ja, wat is er veranderd? Is men nu soepeler ten opzichte van spelfouten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het niveau van het Nederlands is niet achteruit gegaan. Mijn kinderen leren op school exact dezelfde spellingsregels die wij ook leerden, en oefenen met werkwoordsvormen tot ze er bij neer vallen.

De kinderen gaan er alleen een stuk slordiger mee om en gebruiken geschreven taal veel meer om zich te uiten dan 'wij vroeger' dat deden. Als wij 3 x per jaar een brief schreven was dat veel, en dan puzzelde en dacht je na totdat je zeker wist dat het ongeveer goed was. Desnoods schreef je hem eerst in klad en liet je hem door een ouder verbeteren, voordat je hem netjes overschreef en verstuurde.

Tegenwoordig typt elke 10-jarige hele epistels op Hyves, Facebook, MSN en GoeieVraag, ook de kinderen die vroeger helemaal niet durfden te schrijven omdat ze te horen kregen dat ze daar te dom voor waren (dyslectici en zo).

En dan valt het op dat dat taalgebruik een stuk slordiger is dan ons zorgvuldig overdachte handwerk uit de prehistorie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is wat ik er van zie in mijn eigen gezin en wat ik constateer als ik terugdenk aan mijn eigen lagere schooltijd (inmiddels ruim 30 jaar geleden). Als iemand aan kan tonen dat mijn conclusie onjuist is, haal ik dit antwoord met liefde en plezier weer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik zo kijk naar de geschreven teksten van de jeugd die hier op GV zit dan kan ik niet anders dan concluderen dat het niveau van de lessen in de Nederlandse taal t.o.v. 20 jaar geleden erg achteruit gegaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door verandering van leswijze en zelfstandig werken is het enorm achteruit gegaan zelf eens na school geweest met een toetsblad kind had een goed cijfer ja ja er stonden meer als 5 spelfouten in die niet waren aangestreept als fout. die juffie was niet erg blij mee, 30 jaar geleden was het beter ook strenger en met respect werd er tegen de leraren opgekeken nu worden ze genoemd bij hun voornaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
In dit kleine stukje tekst zie ik ongeveer negen fouten. Je onderstreept je eigen stelling!
De grootste verandering is dat globaal genomen de discipline heeft geleden onder het z.g. socialer beleid. Uitzonderingen nagelaten is het respect voor de meerdere zoals leraar, agent, brandweerman, dokter enz. niet meer zoals ik het van vroeger kende. Respect voor de Nederlandse taal, het woord, de letter apart werd voorheen meer bijgebracht met discipline d.m.v. de schrijfkunst (schoonschrift, kalligrafie). Bij een dictee kreeg je niet alleen een punt voor het dictee maar ook voor netschrift.
In het verleden moesten de leraren het schoonschrift beheersen. Een cursus M.O.-schrijven zou ook nu weer een verplicht vak moeten worden bij de leraren-opleiding. Ook een portie grafologie zou de leraar meer inzicht kunnen geven in de persoonlijkheid van een leerling. Bij eventuele herkenning van een negatief schrift kan hij tijdig ingrijpen en met begrip dit persoonlijk aanpakken. Klasgrootte van 28 of 30 leerlingen was geen probleem of heel gewoon. Tegenwoordig meent men de kwaliteit alleen maar te kunnen opschroeven d.m.v. kleinere klassen. Is dit vooruitgang? Recht in je bank zitten met de armen over elkaar kreeg je vroeger ook een goedkeuring voor. Vriendelijk streng zijn is nu een kunst geworden. Heb in de laatste 15 jaar zo'n 20 stagiaires in mijn bedrijfje gehad. Havo-leerlingen zag ik fouten maken die ik op de 6e klas van de lagere school niet meer mocht kunnen maken. Vroeger werd je als leraar geboren; tegenwoordig word je leraar omdat je denkt minder uren te hoeven maken als met ander werk en meer vakantie. Een echte leraar is dat alle uren dat hij wakker is.
P.S. Een recent rapport van het Radbout Universiteit Nijmegen zegt het volgende over de ontspoorde bandeloze jeugd van tegenwoordig: met name het comazuipen, breezersletjes, snacksseks en cyberpesten enz. 'De angst voor dit grenzeloze gedrag voor de jongeren zegt meer over de samenleving dan over het gedrag van de jongeren zelf'. Ja dus het niveau is veranderd ten opzichte van 20 jaar of langer geleden, maar niet in positieve zin.

Toegevoegd na 8 uur:
Uit reacties merk ik dat het vak begrijpbaar lezen ook een must zou moeten zijn op het onderricht. Ik ben het eens met het rapport in mijn P.S. dat het gedrag der jongeren meer zegt over de samenleving. Ook heb ik proberen aan te geven dat de vorming van de jongeren waaronder respect en discipline zo vroeg als maar mogelijk moet beginnen. Onder andere op de basisschool. 21e eeuw; meer aandacht voor het schrijven draagt daar aan bij.