Waarom word op de basisschool aangeleerd om aan elkaar te schrijven, en mag je daarna zelf kiezen hoe je schrijft?

Op de basischool leer je om aan elkaar te schrijven, de meeste mensen schrijven daarna weer los van elkaar. Maar waarom word dit dan aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!
Ik vond het vroeger al raar, en nu zie ik het de kleintjes nog steeds zo doen..

Het beste antwoord

Een maand geleden werd soortgelijke vraag gesteld.
Zie link voor de antwoorden daarop, misschien staat er voor jou het goede antwoord bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Woorden bestaan nu immers uit letters aan elkaar. Dat een deel van de mensen besluit dat ze liever losse letters achter elkaar zetten doet daar niets aan af.

Ik leg op bed is ook geen coprrect nederlands. Toch is er een deel van de Nederlands dat het zo zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met het feit dat er voor aan elkaar schrijven minder spiertjes nodig zijn om aan te sturen, namelijk de pen hoeft niet na elke letter van papier gehaald te worden. Daarmee wordt het automatiseren van de spelling vergemakkelijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij schrijfletters hoeven kinderen hun pen of potlood niet op te tillen (oké, enkele letters uitgezonderd). Ze leren waar ze een letter moeten beginnen, waar ze even pauze moeten houden en waar de letter eindigt.

Bij losse letters hebben jonge kinderen het inzicht nog niet om de letters goed te maken. Neem de kleine 'k'. Die bestaat uit drie stokken en die moeten met elkaar verbonden worden. Moeilijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je mag kiezen hoe je dan schrijft alleen is het beter om te schrijven hoe je het hebt geleerd anders ga je blokletters en de manier van de basisschool bij elkaar gebruiken en dat is niet handig zo lijkt het dan net of je sommige worden meerde hoofdletter hebben.