Een vriend van mij wil naar een andere school, wat moet ik doen?

Tja, de vraag zegt het al, een van mijn vrienden wil weg van onze school om naar een andere middelbare school te gaan.
omdat onze school ''stom'' is..
ik heb hem uit proberen te leggen dat elke school wel iets stoms heeft (het blijft een middelbare school) zoals irritante leraren en een hoop gedoe om bv kauwgom, maar echt luisteren doet hij niet.
als hij denkt dat weggaan echt het beste is, kan ik daar prima mee leven.
maar hoe wijs ik hem erop dat het niet zomaar iets is wat zo beslist, en dat het verhuizen van school naar school ook negatief kan uitpakken?, en dat als je alleen een paar geweldige geruchten over je toekomstige school hoort, die niet waar hoeven te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zitten trouwens wel wat praktische haken en ogen aan; als hij zich zonder geldige reden zomaar inschrijft op een andere school, zal de nieuwe school daar vragen over stellen.
Daarbij heb je het over de middelbare school; grote kans dus dat hij minderjarig is. Als dat zo is, heeft hij op zijn minst een handtekening van een ouder of verzorger nodig om de switch te maken.

Daarnaast, op persoonlijk vlak, zijn de beste antwoorden volgens mij al gegeven:
Echte vrienden proberen elkaar te steunen in wat voor de ander goed is. Als je vriend dus écht ongelukkig is op de huidige school, zal hij veel relaxter zijn op een andere school, en heb je dan dus meer lol samen. Hij blij, jij blij. Maar, eerlijk is eerlijk, echte vrienden zijn ook open over hun beweegredenen. Vind je kameraad gezeur over kauwgom echt belangrijker dan met jou, zijn vriend, gezellig op dezelfde school blijven? Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet je vriend gewoon laten gaan, en zijn eigen fouten laten maken. Van fouten kan je leren. Als jij hem gaat proberen te overtuigen kan je dat je vriendschap kosten, als hij echt overtuigd is dat het gras aan de andere kant groener is.

Overigens: Het gaat om een middelbare school. Hij zal zijn ouders moeten overtuigen, en meestal hebben ouder ook wel dergelijke gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het vervelend als een vriend van je naar een andere school gaat. Maar als je écht goed bevriend bent, houdt de vriendschap wel staande. Als jullie er allebei je best voor doen.