Kan school mij verplichten om op zaterdags naar school te gaan? Met Vriendelijke Groet, Melissa Gemser 18 jaar oud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (6)

Als je 18 bent, ben je zelf verantwoordelijk voor je school. Vanaf je 18e ben je sowieso niet meer verplicht om naar school te gaan, ookal sta je ingeschreven. Dus niemand kan jou verplichten om op zaterdag naar school te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 18 jaar oud bent, heb je geen leerplicht meer en kan school jou helemaal niets meer verplichten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al gezegd ben je niet meer leerplichtig.
Maar je wilt toch graag een (goede) opleiding?
De school zal ook liever niet op zaterdag les moeten geven (docenten hebben ook graag een vrij weekend), maar wellicht kan het niet anders.
Zie het als een investering in je eigen toekomst.
13 jaar geleden
Verplichten niet, want je bent 18. Maar je moet niet verbaasd zijn, als je schoolresultaten zullen lijden onder minder schoolbezoek. Het is maar wat je wilt...... Je bent vanaf 18 helemaal zelf verantwoordelijkheid.

En natuurlijk is de schoolorganisatie niet blij met een niet-gemotiveerde leerling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verplichten kunnen ze je niets. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gevolgen mogen zijn als je niet gaat. Het is aan jou de keuze wat je erger vindt: een zaterdag naar school gaan of de gevolgen ondergaan van niet die zaterdag naar school gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op andere commentaren:

Er wordt veel geroepen dat je "niet meer leerplichtig bent"; dat is niet per sé waar.
tussen je 18e en je 21e ben je nog deels leerplichtig, zolang je geen startkwalificatie hebt (dus Havo- of MBO2-diploma, of hoger). De wet zegt dat de staat je dan mag en móét verplichten om een vorm van onderwijs te volgen, tenzij er onderzocht en vastgesteld is dat jij uitzonderlijke omstandigheden hebt (bijv.: Melissa is psychisch in de war dus nu niet verplicht om leertraject af te maken; of: Melissa heeft een goed lopend, legaal eigen bedrijf waarmee ze in haar eigen onderhoud kan voorzien).
Als je daaraan allemaal niet voldoet, moet je van de wet dus (een deel van de week) onderwijs volgen. Doe je dat niet, dan komt de leerplichtambtenaar langs en krijg je boete, niet betalen=boete op boete op boete...etc.; als je dit zelf niet betaalt (kan namelijk nogal hoog oplopen), is de staat gerechtigd om:
a) andere strafmaatregelen op te leggen (de bak in, of taakstraf o.i.d.); of
b) je ouders financieel aansprakelijk te stellen, en het geld van hen in te vorderen (tot je 21e zijn zij financieel onderhoudsplichtig wanneer je zelf buitensporig in gebreke blijft).
Dus, zomaar zeggen: "ik kap met dat hele schoolgedoe", kan nog al wat gevolgen hebben.

Een school mag en moet je verplichten om, wil je een diploma halen, te voldoen aan de eisen voor dat diploma. Je moet dus gewoon je vakken / je punten halen, vóór je je diploma krijgt.
Of dat uitgevoerd mag worden op zaterdag hangt van een aantal zaken af. Een belangrijke is wat de statuten van de school vermelden; je hebt (of, als je minderjarig was toen je op deze school begon: je ouders hebben) als het ware een contractafspraak met school: School moet goed onderwijs leveren, jij moet aanwezig zijn en je best doen. Als in de statuten staat dat enkele onderwijsactiviteiten in de weekends plaats zullen vinden, dan staan ze wettelijk alweer een stuk meer in hun recht; je bent immers dat "contract" met hen aangegaan, terwijl er al vermeld stond in de papieren dat je soms op zaterdag de klos zou zijn.
Weinig scholen kiezen hiervoor; omdat er algemeen aangenomen wordt dat voldoende vrije tijd en een gestructureerd leven, bijdragen aan goede leerprestaties en dus aan wat je in het leven kunt bereiken. Wat moet je doen op zaterdag?

hoe het ook zij, zomaar er niet in meegaan levert veel gedonder op; ga dus het gesprek aan, bespreek redelijke alternatieven. Daar heb je zelf het meeste baat bij.