We hebben een van oorsprong Latijns alfabet. In onze versie staat de 'y' simpelweg omdat we die gebruiken, bijvoorbeeld in woorden met een Griekse herkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Griekse y is de officiële letter. Onze Hollandse IJ is officieel 2 letters de I en de J. Kijk maar eens bij het schrijven van bv de plaats Ijmuiden. (Dit is de goede spelling) IJm is dus fout, want je kunt er geen 2 hoofdletters van maken schrijftaalkundig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de IJ een beetje vergelijken met onze CH combinatie die we als een G uitspreken. Het eigenaardige ervan is dat velen de IJ wel als één letter zien maar de CH niet. In beide gevallen hoort de lettercombinatie bij elkaar met een eigen uitspraak.