Hoe is het schoolsysteem ontstaan, vroeger hoefde dat helemaal niet/ minder?

Hoe is dat zo verder onstaan, vroeger moest je inderdaad ook wel werken, maar niet zoals nu.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb al gezien, omdat ze dat besloten of iets dergelijks, maar hoe kan het dat dat zo doorgezet is?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik merk wat onduidelijkheid, ik bedoel, je moest vroeger inderdaad al keihard werken, maar waar komt dit 'leersysteem' vandaan en hoe is het doorgezet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als we het vroeger al gemakkelijker hadden kwam dat voor een groot deel door het onderdrukken en uitbuiten van andere volkeren.
Nu zijn er daarentegen 2,5 miljard Chinezen en Indiërs die ook een stukje van de koek willen en we zullen verdraaid hard moeten werken om het even prettig te houden.

Toegevoegd na 1 uur:
Jaja, je hebt gelijk, ik was wat lui geworden ;)

Het huidige leersysteem is het resultaat van enkele tientallen kabinetten die sinds de mammoetwet van 1968 bijna allemaal hebben gemeend dat ze het beter wisten dan het voorgaande kabinet.
Politici menen nu eenmaal dat om onsterfelijk te worden het nodig is om een wet te veranderen of in te voeren.
En aangezien elk systeem enkele jaren nodig heeft om zich te zetten voldoet geen enkel systeem bij het aantreden van een nieuw kabinet aan de verwachtingen en dus wordt er opnieuw veranderd tot ongenoegen van de docenten.
Voor leerlingen zal dat allemaal ook wel niet prettig zijn.
Je zou misschien gaan denken dat ik zelf in het onderwijs zit maar dat is niet het geval; ik zat op de voorloper van het VWO, de HBS, en ook voor de mammoetwet moest je al veel leren (ik geloof dat ik wel 17 vakken had), maar alles was wel wat overzichtelijker in die tijd. Ik lees nog altijd met belangstelling wat er gebeurt n het onderwijs, maar je zult me wel willen vergeven dat ik niet alle wijzigingen van de afgelopen halve eeuw kan opsommen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet precies wat je met 'vroeger' bedoelt, maar als je de tijd bedoelt dat veel kinderen niet naar school gingen, dan is het antwoord simpel: de kinderen die niet naar school gingen werkten keihard als hulpje ergens, op de boerderij, bij een smid, later ook in fabrieken, noem maar op. Daar is school een lui leven bij.
De inhoud van de lesstof is door de jaren wel wat veranderd, maar ik betwijfel of je nu veel meer moet doen dan een paar decennia terug.

Als je iets anders bedoelt, moet je je even goed uitleggen wat precies je vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leersysteem is al oud alleen is het begonnen met de ambachtschool en de huishoudschool voor arbeiderskinderen. De kinderen van rijke mensen gingen al langer naar school. In de jaren na de tweede wereld oorlog is er leerplicht ontstaan tot 14 jaar. In de midden zestiger jaren is de mammoetwet ontstaan. In de jaren 50 ging je van maandag tot zaterdagmiddag naar school van 8.30 tot 16:30 door de week en zaterdags tot plusminus 12 uur. Als je in de begin zestiger jaren op de middelbare school zat had je tussen de 17 en 21 vakken. En moest je ook 's avonds nog huiswerk maken. Nu is de schooltijd een stuk minder 1080 uur per jaar. Het schoolsysteem is natuurlijk door gezet om iedereen een gelijke kans te geven om een goede opleiding te krijgen de leerplichtwet is opgevoerd tot 18.
ronron1212
13 jaar geleden
Het ideaal van doorleren komt uit de renaissance, zeg 14de eeuw.In de loop van de tijd is dat steeds belangrijker plaats gaan innemen in de politiek.

Wij weten nu, dat landen die niet goed genoeg zijn in het onderwijs, zeker verarmen en achterblijven in de vaart de volkeren. Je ziet dat bijv. in Europa volop gebeuren. Europa blijft ver achter bij Azie, omdat hier een groot deel van de jeugd vadsig en lui is. In Azie is men veel leergieriger en meer overtuigd van de noodzaak.