Omdat
a. een school geen bedrijf of (koekjes)fabriek is. Leerlingen moeten aandacht krijgen opdat ze mensen worden/zijn die goed voor een functie geschikt zijn en goed werk kunnen afleveren
b. hoe groter een organisatie is, des te meer tussenschakels zijn er, meer apparaats-, algemene en overheadkosten, des te logger wordt het en des te minder wordt er vaak goed gecommuniceerd. Dat is bovendien slecht voor de motivatie van het personeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak van uit dat je dit vraagt omdat sommige basisscholen moeten gaan fuseren. In de dorpen van sommige provincies loopt het leerlingenaantal terug, omdat er minder kinderen geboren worden.

Middelbare scholen bevinden zich veelal in steden of hebben een regiofunctie. Middelbare scholen zijn dus groter dan basisscholen en kunnen daarom een terugloop van leerlingen beter opvangen.
Als er op middelbare scholen een leerlingen tekort dreigt, dan wordt gekeken of de leraren met een tijdelijk contract moeten vertrekken.
Voorlopig is daar nog geen sprake van, omdat veel leraren binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd halen.

In het basisonderwijs werken minder 'oude' leraren.