Krijgen we eigenlijk niet al veel te vroeg seksuele voorlichtingen en school?

Toen ik in groep 8 zat van de lagere school kregen we een aantal keren seksuele voorlichtingen. Ik weet nog dat ik het ongelooflijk saai vond en dat het mij totaal niet interesseerde, ik voelde me ook niet erg gemakkelijk in die les.
Nu zit ik in de 2e van het middelbaar en ik krijg waarschijnlijk binnenkort weer die seksuele voorlichtingen.
Ik heb nu ook al een aantal verhalen gehoord van een vriendin van mij die in een andere klas zit en het nu krijgt, en ook zij vind het verschrikkelijk.
'Het lijkt alsof ze ons aan sporen om nu al seks te hebben' Zegt zij. Ik kan me daar erg goed in vinden trouwens.

Nu is mijn vraag, is het wel goed om ons nú als die voorlichtingen te geven, of om ze überhaupt te geven op school?

Daar los van heb je natuurlijk wel mensen het al op hun 14 al 'doen'. Maar daar even los van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bedenk altijd dat het voorlichting is. Je hoeft er verder niets mee. Het is heel goed om al vroeg te weten wat er zich op seksueel gebied afspeelt zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Zoals je zelf zegt, zijn er al kinderen die heel vroeg experimenteren. Voor hun is het dus van belang dat er al vroeg voorlichting gegeven wordt.

Jij bent er nog niet aan toe, maar ooit komt het wel zover en dan is het toch wel handig dat je de ins en outs kent ;)

Tip: Doe het pas als je er echt klaar voor bent en niet omdat je erbij wilt horen én doe het veilig als het zover is!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik kreeg geen seksuele voorlichting tot de eerste klas, ik vind het wel goed dat je zo vroeg voorlichting hebt gekregen. Je bent tenminste voorbereid. Je hoeft er helemaal niets mee te doen, je weet het gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sexuele voorlichting is als eerste een taak van de ouders. Maar helaas laten die deze taak nogal eens liggen of vertellen te weinig (bijv. uit schaamte). Sexuele voorlichting begint al bij de kleuterleeftijd, zodra het kind merkt dat er 2 geslachten zijn. Maar, is voor het aanbreken van de puberteit het meest belangrijk. Dan moeten ze "alles" wel weten. Hoever je daarin gaat is aan de ouders/opvoeders en aan het kind zelf.

Een school kan daar een prima rol in spelen. Het is misschien "gek" om het daar als klas met z'n allen over te hebben. Je schaamt je misschien en dat is niet erg. Maar er moet wel over gesproken worden. Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat het lijkt alsof je aangespoord wordt nu al sex te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je niet tevroeg mee beginnen,al weet ik niet of het nog zin heeft.Tegenwoordig weet de jeugd wel hoe het er aan toe kan gaan,de meeste hebben wel een pc waar ze van alles en nog wat kunnen opzoeken.Ik neem ook aan,dat de brugklassers wel weten waar kindjes vandaan komen.En die van de 2de klas hogere school al helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het juist niet los zien van mensen die op hun 14e (of 13e, of 12e of 11e) al doen. Niet iedereen ontwikkelt zich op ieder vlak even snel. We moeten er allemaal rekening mee houden dat seks, ook bij héél jonge (pre)pubers voorkomt. En de eerste voorlichting moet op tijd zijn om die eerste keer seks vóór te zijn.

Wat mij betreft is het juist essentieel om seksuele voorlichting te geven op de basisschool en dat op de middelbare school te herhalen. Voor jou is dat saai en ongemakkelijk. Voor het meisje naast je de informatie die haar behoedt van een tienerzwangerschap.