Welke financiële tegemoetkoming krijgt een kind van 17 jaar als hij komend jaar een HBO studie gaat volgen?

Hoeft hij geen collegegeld te betalen dit eerste jaar of krijgt ook hij studiefinanciering waaruit het collegegeld betaald kan worden? Of worden de studiekosten verrekend met een toelage voor ouders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Even als extra waarschuwing:
Mijn oudste is ook als 17 jarige gaan studeren (WO).
Het bleek dat hij, thuiswonend, minder studiefinanciering zou krijgen dan ik kinderbijslag (openbaarvervoer kaart was vanwege ons huis en ligging universiteit niet aan de orde. Gewoon fiets afstand dus.

Daarnaast hoef je kinderbijslag nooit terug te betalen...studiefinanciering wel als de studie niet afgerond wordt.
Je hebt zelf de keus tussen studiefinanciering en kinderbijslag.
Er zijn wel verschillende voorwaarden voor bij verdienen tussen studiefinanciering en kinderbijslag.
Zie daarvoor de site van de SVB (kinderbijslag) en die van de studie financiering.

Antwoord op je vraag: Ja, je moet college geld betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker iets om rekening mee te houden, bedankt.

Andere antwoorden (4)

je moet gewoon college geld betalen maar je hebt wel recht op studie financiering. deze kun je aanvragen. het recht op kinderbijslag vervalt vanaf het moment dat je kind studiefinanciering krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je inderdaad kinderbijslag ontvangt kan je geen studiefinanciering krijgen maar lees onderstaand
ronron1212
13 jaar geleden
Volgens mij heb je als je 17 bent in tegenstelling tot op het MBO op het HBO gewoon recht op studiefinanciering. Hoeveel je krijgt hang er vanaf of je thuis woont, ouderlijke bijdrag (en hoeveel ze verdienen) en hoeveel je zelf eventueel bijverdient. Of je ook recht hebt op een zorgtoeslag zou ik zo niet weten.

Toegevoegd na 31 seconden:
* Bijdrage foutje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ouders kunnen bij de belasting een bedrag terugvorderen,als ze in april de IB invullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
voor 1 april