Lees het voor jezelf voor. Hierdoor lees en hoor je het! Probeer de belangrijkste begrippen uit de tekst op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Samenvatting maken met allemaal tekeningetjes :)
vindt ik altijd heel leuk en doordat je de hele tijd met de stof bezig bent leer je vanzelf... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je leerwerk niet als losse tekst te zien. Probeer te begrijpen wat er gebeurd. Dus als je over de werking van vaten en kleppen leest, bedenk dan hoe dat werkt; Zie de text niet als tekst, maar probeer je de werking voor te stellen. Teken eht uit als nodig. Zo krijg je meer 'contact' met de stof en onthoudt je het ebetr. Ook begrijp je dan hoe het in elkaar zit en hoef je mnider feitjes te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de teksten grondig te lezen en te kijken of de theorie terug te vinden is in de praktijk. Bijvoorbeeld: je moet een hoofdstuk bestuderen over bomen, ga dan eens naar het bos of het park en bekijk eens goed van dichtbij hoe zo'n boom eruit ziet en hoe hij groeit. Misschien ligt er wel hakhout, dan kun je de jaarringen van een boom van dichtbij bekijken.

Of je moet iets leren over insecten, kijk dan eens of je een torretje of een vlinder van dichtbij te bekijken. Of als het over het menselijk lichaam gaat, ga dan eens bij jezelf na wat er gebeurt met je spieren en je ademhaling als je je erg inspant. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Op die manier gaat de theoretische leerstof wat meer voor je leven en heb je er wat meer gevoel bij. Ook kun je zelf dingen opzoeken op internet. Wikipedia is een heel uitgebreide en duidelijke bron waar je ontzettend veel informatie kan vinden. Vaak kun je van daaruit weer verder zoeken en nog meer achtergronden vinden. Als je veel weet over een bepaald onderwerp, wordt het steeds leuker om er mee bezig te zijn. Leuker dan wanneer je iets alleen maar oppervlakkig en vluchtig bestudeert.