Wat zijn de regels van werken na het bereiken je AOW leeftijd?

Momenteel heb ik nog werk. Binnenkort heb ik mijn AOW leeftijd bereikt. En wil eigenlijk nog een aantal uren blijven werken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Toen ik AOW gerechtigd was ,ben ik in een andere bedrijfstak gaan werken.Ik kreeg mijn volledig AOW pensioen + salaris.Omdat ik geen AOW premie meer betaalde hield ik mèèr netto over. Als je bij je laatste baas blijft werken zijn de regels iets anders.Je baas weet precies wat de regels zijn.
5 jaar geleden
Staat in je huidige arbeidsovereenkomst of CAO dat de overeenkomst eindigt bij het bereiken van de AOW-leeftijd: dan kun je alleen blijven werken als de werkgever ermee akkoord gaat, op een nieuwe overeenkomst.
Staat dat er niet in (en zegt de werkgever niet alsnog op) dan blijft alles doorlopen (al word je "goedkoper" voor de werkgever). Korter gaan werken, kan echter alleen als de werkgever ermee akkoord gaat.

"Als u na uw pensioen doorwerkt, moet u mogelijk een nieuw arbeidscontract afsluiten. U bent bovendien niet meer verzekerd tegen werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. (...)

Is in uw cao geregeld dat uw contract eindigt als u bereikt? Maar wilt u toch blijven doorwerken? Overleg dan met uw werkgever over een nieuw contract.

Staat in uw cao dat doorwerken na de AOW-leeftijd is toegestaan? Dan loopt uw bestaande (tijdelijke of vaste) contract gewoon door.

Soms eindigt uw arbeidsovereenkomst ‘van rechtswege’ als u de AOW-leeftijd bereikt. Dat betekent dat de arbeidsovereenkomst op dat moment vanzelf eindigt. (...)

Als er niets is afgesproken en wil uw werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigen als u de AOW-leeftijd bereikt? Of in de tijd daarna? Dan moet uw werkgever de arbeidsovereenkomst opzeggen. De werkgever kan dit doen zonder preventieve toets van het UWV of de rechter. Er geldt dan een opzegtermijn van één maand. Uw arbeidsovereenkomst moet dan wel zijn ingegaan voordat u de AOW-leeftijd heeft bereikt. (...)

Als u wordt ontslagen op het moment dat u de AOW-leeftijd heeft bereikt of daarna, heeft u geen recht op een transitievergoeding.

Als u werkt nadat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, behoudt u uw recht op het minimumloon. (...) U heeft ook recht op de minimumvakantiebijslag.

Wordt u als AOW-gerechtigde ziek? Dan moet uw werkgever uw loon maximaal 13 weken doorbetalen. (...) Ook kan uw werkgever u tijdens de eerste 13 weken van uw ziekte niet ontslaan. (...)

Bij ziekte hebben u en uw werkgever een aantal verplichtingen om u weer aan het werk te helpen. Zo moet uw werkgever proberen of u bij ziekte kunt re-integreren in het eigen bedrijf.
(...)

U kunt vragen om uitbreiding of vermindering van het aantal uren dat u werkt. Ook wanneer u AOW-gerechtigd bent. Maar een werkgever hoeft niet meer verplicht in te gaan op zo’n verzoek.

(...)Uw inkomen uit werk heeft geen gevolgen voor de AOW. Ook een aanvullend pensioen dat u bij uw werkgever heeft opgebouwd, wordt niet van de AOW afgetrokken. (...)

Zie verder de bron.
Toegevoegd op 30 september 2018 06:21: bron