mag je afkoop pensioen afdwingen ?

Ik val binnen alle regels van de afkoop, het is nu 2 jaar nadat ik bij het bedrijf werkte (failissement) en het totaalbedrag is 3750 eur gespaard. Nu krijg ik weer een berekening thuis dat het 3700 is geworden vanwege kosten tussenpersoon. dus na een paar jaar is het gewoon weg ! Het pensioen is van Avero maar ik krijg steeds geen reactie, mag ik het afdwingen af te laten kopen ? het maakt me niet uit dat ik veel belasting betaal, beter iets dan niets..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee dat kun je niet afdwingen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Artikel 65. Afkoop

1. Afkoop is slechts mogelijk in bij of krachtens de artikelen 66 tot en met 69en 134 bedoelde situaties of in geval van toepassing van artikel 3:161 van de Wet op het financieel toezicht.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar waarom dan niet?
Pensioenuitvoerders hebben sinds 2007 het EENZIJDIGE recht om kleine pensioenaanspraken van gewezen deelnemers, 2 jaar nadat een deelnemer gewezen deelnemer is geworden, onder bepaalde voorwaarden af te kopen.

Er is geen GEEN recht van de deelnemer om een verzoek tot afkoop te doen. Primair doel is het bieden van een mogelijkheid voor pensioenuitvoerders administratieve lasten te beheersen. Een recht tot verzoek om afkoop van een deelnemer ligt dan niet voor de hand.

De periode van 2 jaar is bedoeld om te stimuleren dat gewezen deelnemers die binnen de tweejaarsperiode een nieuwe baan krijgen, de kleine pensioenaanspraak alsnog over kunnen dragen naar een andere pensioenuitvoerder.

De enige mogelijkheid voor TS is in overleg te gaan met de pensioenuitvoerder om de mogelijkheden tot afkoop te bezien. Veel pensioenuitvoerders hebben echter nog geen beleid voor dit soort situaties uitgezet. In tegenstelling tot afkoop klein pensioen als de gewezen deelnemer 65 jaar wordt.