Hoeveel jaar moet ik werken voordat ik met pensioen kan?

Ik wil weten of ik nu na 40 jaar werken met pensioen kan, of dat ik pas met mijn 65e met pensioen kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Op dit moment bij de meeste pensioenfondsen als je 65 bent. In de toekomst mogelijk 67. Sommige pensioenfondsen hebben een variabele pensioenleeftijd, echter: Hoe later met pensioen hoe hoger het maandbedrag wordt.
Als je nog jong genoeg bent kun je overwegen om zelf te gaan sparen zodat je een paar jaar van eigen geld kunt overbruggen. Een goede spaarmethode is zorgen dat je vanaf bv je 60ste geen hypotheek schuld meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pensioenleeftijd hangt af van uw werkgever (CAO).
AOW gerechtigde leeftijd is 65 jr, mogelijk dat dat binnenkort wordt opgetrokken naar 67 jr.
Veel werkgevers maken de pensioenleeftijd (nu nog) 65 jr, sluit mooi aan.
Er zijn ook werkgevers die personeel een eerdere (jongere) pensioenleeftijd bieden.

Toegevoegd na 21 uur:
Voor volledige pensioenopbouw geldt meestal 40 jaar.
Er zijn dus werkgevers die personeel voor hun 65ste een leeftijdsontslag bieden. In de periode tussen leeftijdsontslag en ingaan pensioen (65) geniet je dan een uitkering van 70pct van het laatstgenoten loon (of gebaseerd op middenloon). Op je 65ste blijft de uitkering hetzelfde alleen de samenstelling verandert. Het wordt dan AOW plus een aanvulling van het opgebouwd pensioen. Dat is het 'franchise pensioen'.

Toegevoegd na 21 uur:
op volgende website is enige uitleg
http://www.pensioenkijker.nl/home/veelgestelde-vragen/pensioenregeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk, het is een overbruggingsuitkering tot aan je pensioen gerechtigde leeftijd.
zeldzaam? ik denk dat dat wel meevalt.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja omdat de wetgeving veel strenger is geworden en daardoor het vervroegd uittreden sterk verminderd.Pre pensioen geboren na 1949 is haast niet meer mogelijk
Ik heb zo ook 'het aantal jaren dienst' in gedachten.

Zo lijkt het me ook waarschijnlijk dat een hoger geschoolde pas op oudere leeftijd zijn volwaardig pensioen kan bekomen.