Wat heb je allemaal nodig aan materialen bij het opstarten van een eigen bedrijfje?

Betreft dienstverlening dus hoef geen handel in te kopen.

Een laptop zou handig zijn, maar wat heb ik nog meer nodig?

Heb uiteraard zelf al een lijstje gemaakt, maar hoop dat jullie nog zaken weten die ik mogelijk wellicht vergeten ben.

Tastbare zaken, dus geen inschrijvingen bij KVK en dergelijke, dat is me al bekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wellicht wil je ook de mogelijkheid geven om mensen te laten pinnen in je bedrijf? Pinnen is toch wel een ding wat veel mensen doen én kan leiden tot bijverkoop als je bjiv. naast je diensten producten gaat verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zou handig zijn om te weten wat voor een zaakje, mar hier een aantal suggesties:

printer (voor versturen facturen)
mobiel internet (kan handig zijn)
printpapier (handig in de printer)
pennen
schrijfblokken
archiefkast
ordnermappen (alles alleen op laptop bewaren kan lastig zijn als er ineens wat met de laptop gebeurd. zeker voor facturatie is dubbel archief, digitaal en fysiek belangrijk)
geschikte kleding
externe harde schijf voor regelmatige backups van je laptop
mobiele telefoon
enveloppen
postzegels (kleien voorraad want wat digitaal kan, ook digitaal doen)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor de enveloppen; die was ik vergeten.
Kleding zat wel in mijn hoofd, maar was ik vergeten op de lijst te zetten. Bedankt.
Telefoon
Postpapier
Logo
Klanten
Kantoor
Reclame materiaal
Pen en kladblok
Auto
Fax

Toegevoegd na 11 minuten:
Versnipperaar.
Zakelijke bankrekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een duidelijk herkenbaar logo kan ook veel doen en het beste is dan wel om die gelijk met het opstarten te hebben ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik zeker met je eens giweda! Het logo zal ook op het briefpapier, de rekeningen, de enveloppen en de visitekaartjes moeten komen.
En natuurlijk op de site!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan, helemaal goed, jij kunt beginnen ;)"
Telefoon
Telefoniste (bestaan diensten voor waar jouw telefoon naar doorschakelt als je zelf niet opneemt)
Promotiemateriaal
Labelprinter (erg handig om professioneel ogende enveloppen te versturen)
Combinatie printer/kopieerapparaat/scanner/fax (faxen kan evt. ook via een online dienst)
Visitekaartjes
Briefpapier
Shredder (papieren met gegevens van klanten gooi je natuurlijk *niet* bij het oud papier!)
Nietmachine
Ontnieter
Pennen e.d.
Papier
Ordners voor je bedrijfsadministratie
Archiefmappen kastje voor je papieren klantgegevens
Lege cd-roms of dvd's (o.a. te gebruiken voor het maken van een versleutelde back-up van je administratie, te bewaren op een compleet andere locatie (minstens ander gebouw) dan je laptop.
Documentenbakje voor papieren over lopende zaken op je bureau

Toegevoegd na 42 seconden:
Oh, en enveloppen en postzegels natuurlijk, anders heb je niets aan dat briefpapier en die labelprinter.

Toegevoegd na 32 minuten:
Over die telefoon: neem een vast nummer dat direct overschakelt naar je mobiel. Dat staat een stuk professioneler dan alleen een mobiel nummer gebruiken, terwijl een vast én een mobiel nummer (niet naar elkaar doorgeschakeld) gebruiken het risico met zich meebrengt dat een potentiële klant je vaste nummer belt, geen gehoor krijgt, en dan de concurrent belt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor de labelprinter, de shredder en je overige ideeën!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! Ik weet uit ervaring hoe gemakkelijk het is om iets te vergeten in je bedrijfsinventaris. En natuurlijk altijd precies dát wat je later op stel en sprong nodig blijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nu je het zegt meen ik me te herinneren dat ik hier wel eens iets gelezen heb, dat jij al wel eens iets opgestart hebt. Ik wil liever voorkomen dat ik iets vergeet, dus had al een aardig lange lijst gemaakt. Naar aanleiding van mijn vraag daar toch weer een paar dingen aan toe kunnen voegen. Toch zal ik misschien ook weer een aantal dingen moeten schrappen om kosten te besparen. Ik begin graag goed voorbereid, maar ja, als het geld er niet is... En het is natuurlijk ook de vraag of de inkomsten voldoende lonend zullen zijn om de investeringen terug te verdienen..
een website!
onmisbaar tegenwoordig

bankrekening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pennen met je logo en gegevens, je klanten vréten die!