Gevaren inloondienst?

Wat zijn de gevaren als je in loondienst gaat werken bij een andere bedrijf terwijl je een eigen onderneming hebt?
Financiele gevaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet goed opletten dat je een goede administratie voert en je aangifte biljet juist invult. Je persoonlijk inkomen zal stijgen waardoor je meer loonheffing zult moeten betalen. Daarnaast zul je de BTW moeten afdragen als je niet als kleine ondernemer meer wordt gezien
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van parttimen in loondienst wordt je toch geen grotere ondernemer? Je krijgt echt geen btw bij je salaris.
ronron1212
13 jaar geleden
BTW MOET JE ALS ONDERNEMER AFDRAGEN EN HIJ IS AL ONDERNEMER
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dûh. Je hoeft niet zo te schreeuwen. Als hij in *loondienst* gaat werken, krijgt hij niet meer *omzet* als ondernemer dan hij nu heeft. Eerder minder, hij krijgt immers minder tijd om aan zijn onderneming te besteden. Dus komt een eventuele kleineondernemersregeling niet in gevaar.
Zorg in je aanstellings contract dat je "neven" werkzaamheden mag uitvoeren. De baas van het bedrijf waar je in dienst gaat zal bovendien willen dat je hem niet beconcurreerd...dus je eigen bedrijf moet wel iets anders leveren als dat het bedrijf waar je in dienst gaat levert.

Fiscaal: Je kunt, als je onvoldoende uren aan eigen bedrijf besteed, je kleine ondernemers aftrek verliezen en/of ander mkb voordelen. Voordeel: De zorgverzekering (inkomsten afhankelijk deel) zal lager worden voor je bedrijf omdat de werkgever al een inkomensafh. deel voor je gaat betalen. Je hebt tevens een arbeidsongeschiktheids verz. van je looninkomsten...dus je hoeft je prive niet of minder te verzekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu het urencriterium nog bestaat, is het mogelijk dat je door je baan, niet meer aan je uren komt. Dat kan betekenen dat je dan geen zelfstandigenaftrek en startersaftrek meer krijgt.