Rookverbod kleine café's zonder personeel

Het hof in Den Bosch heeft een streep gezet door het rookverbod in kleine cafe's zonder personeel...

Dit klinkt mij als ZZP'er als muziek in de oren. Maar wat is jullie mening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het relevante artikel van de Tabakswet waarvoor er voorheen een uitzondering gold, die nu niet meer geldt voor de horeca:

Artikel 11a
1 Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.

Werkgevers dus. ZZP'ers zijn per definitie geen werkgever. Het is onredelijk om een ZZP'er aan een werkgeversverplichting te houden, simple as that.

Het argument hierboven dat roken dan ook toegestaan zou moeten worden in de bus en de supermarkt zolang de werknemers een rookvrije werkplek hebben, gaat niet op. Supermarkten zouden wel gek zijn om roken toe te laten, dat zou simpelweg slecht zijn voor hun bedrijfsvoering. Je hoeft niet te reguleren wat zichzelf al goed reguleert. En wat betreft die bussen: daar is al in voorzien in de wet. Daar is het niet de werkgeversverplichting uit artikel 11a.1 die van toepassing is, maar artikel 11a.2:

Exploitanten van middelen voor personenvervoer zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat passagiers in staat worden gesteld hun reis te volbrengen zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Goedzo. Het rookverbod was opgezet om werknemers in cafes een rookvrije werkomgeving te geven (tenminste, ze doen net alsof dat de reden was). Dan is het dikke bullshit om plekken zonder werknemers ook rookvrij te moeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook net gelezen; ik vind het een uitstekende beslissing. In kleine kroegen heeft de kroegbaas het voor het zeggen, niet de overheid. Bij grotere horecagelegenheden kan ik me er iets bij voorstellen, zeker als er gegeten wordt en er veel personeel rondloopt. Uitstekend dat de kleine kroegen weer een pluspuntje krijgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht dat het hof in Den bosch hier een streep door gezet heeft.
Het rookverbod was volgens mij ooit bedoeld om personeel een rookvrije ruimte te bieden.
Als je géén personeel hebt in een café hoeft er ook géén rookverbod op te zitten.
Voor de klanten is er altijd nog zo iets als 'vrije keuze' van café en restaurant.
( Dit ondanks het feit dat ik niet rook).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele logische en reële uitspraak. Er is nu tenminste duidelijkheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima beslissing.
Het is toch van den zotte dat er café's op de fles gaan omdat "de werknemers die er niet zijn" beschermd moeten worden tegen de rook.
(Zelf ben ik niet roker, maar ik moet zeggen dat ik de lucht in de plaatselijke kroeg minder lekker vind nu er niet meer gerookt mag worden... De rook kon een hoop nare luchtjes verbloemen!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf rook ik niet, en stoor me enorm aan rokers die in restaurants aan het roken zijn, maar ik ben erg blij met deze uitspraak!

Ik ken sowiezo een aantal mensen met een cafe die het na het rookverbod erg moeilijk hadden, dus alleen daarom vind ik het al geweldig; maar ook vind ik dat roken gewoon hoort bij een kroeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekende beslissing. Het rookverbod is in de eerste plaats ingevoerd om werknemers een rookvrije werkplek te kunnen bieden. Dus in een pand zonder werknemers kan dat natuurlijk nooit van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk... Typisch Nederlandse uitspraak; iets verbieden en dan toch weer gedogen. En mensen noemen dit helderheid. De wet geldt alleen als het uitkomt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd, of deze Nederlandse uitspraak nog invloed zou kunnen hebben, op de wetgeving voor de rest van de eenmansbedrijfjes in Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Uitstekend" zegt deze niet-roker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap er weinig meer van, van de gedachtegang achter het rookverbod. Ik vind het wel grappig om te volgen, maar goed, rookverbod of geen rookverbod, het maakt mij niet zoveel uit.

- Een roker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rookverbod is ingesteld om personeel tegen de rook te beschermen. Dus als er geen personeel is - en meewerkende familieleden vallen niet onder het personeel - valt er dus ook niets te beschermen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer dat argument dat er niets te beschermen valt... Die mens heeft toch longen? Of ben ik nou gek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien begrijp je het beter met de volgende formulering: er valt niets te *betuttelen* voor mensen die de vrijheid hebben om zichzelf te beschermen, of niet, naar eigen keuze.
Ik vind het een beetje dubbel.
Aan de ene kant is het prima omdat als je nu eenmaal geen personeel hebt dan is het verbod nergens voor nodig. De klant heetf uiteindelijk nog altijd de keuze om wel of niet binnen te stappen.
Aan de andere kant vind ik het wel een beetje oneerlijke concurrentie tegenover een kroeg die of maar 1 persoon extra in dienst heeft en ook nog klein is of tegenover een kroeg die alleen maar personeel in dienst heeft die allemaal roken en het zelf dus geen probleem zouden vinden als er gerookt zou worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit juridisch oogpunt gezien, is het een juiste uitspraak. Juridisch gezien is het doel van de wet het beschermen van personeel. Is er geen personeel, dan is er ook geen bescherming nodig.

In werkelijkheid is de wet er gekomen om de mensen zelf te beschermen. De gasten dus.

Dat lag juridisch en wetgevingstechnisch te moeilijk. Daarom is de "omweg" van bescherming van personeel gekozen om het doel, bescherming van de mens, te bereiken.

Omdat het om dat doel gaat, vind ik de uitspraak humanitair gezien (of hoe zeg je dat) slecht. Ook al is ze puur juridisch gezien juist.

Dit zou betekenen dat er in supermarkten mag worden gerookt. Zolang de kassamensen maar rookvrij kunnen werken, en de vakkenvullers buiten de openingstijden de vakken vullen, zou dat nu dus mogen.

Stel je voor, wil je boodschappen doen, moet je verdraaid goed oppassen waar je naar binnen loopt.

Busbedrijven zijn ook particuliere firma's. Nu mag dus in de bus weer worden gerookt, zolang de chauffeur maar in zijn rookvrije hokje zit.

Er bestaan eenmans taxibedrijfjes. In die taxi's mag nu worden gerookt. Stel je voor, kom je in een vreemde stad, loop je naar de taxistandplaats - moet je gaan opletten dat slechts een deel van de taxi's rookvrij is!

Nee, ik vind deze uitspraak een slechte zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch typisch dat dit een politiek correct antwoord is... Het rookverbod is NOOIT bedoeld om de gasten te beschermen. Want een café eigenaar verplicht niemand om binnen te komen... Ook van mij een dikke min
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja... "Ik run een horecazaak in de hoop dat niemand binnenkomt" Een cafeeigenaar lokt wel degelijk mensen naar zijn cafe. Geen sprake van dwang maar wat jij zegt is semantische haarsplijterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ook een taxichauffeur, een supermarkt en een buschauffeur verplichten niemand om binnen te komen. @Starbless, jij vindt dus dat daar gerookt mag worden? En dus ook bij de eenmanskaasboer waar ik altijd kom, en bij het eenmansbakkertje waar ik mijn brood haal? Fijne boel zou dat worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... In mijn bedrijf rook ik... Ik ben ZZP'er en glip vooralsnog heel mooi tussen allerlei regel en wetgeving door. Dus ook het rookverbod...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima, toch? Over welk soort bedrijf hebben we het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een schoonmaakbedrijf... En ik moet me weldegelijk aan een slordige 700 A-4tjes houden met wet en regelgeving. Maar op een totaal van 2758 A-4tjes valt dat nog wel mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bussen en taxi's mag nog steeds niet worden gerookt. Dit is namelijk een ander artikel van de Tabakswet (over de bescherming van passagiers bij personenvervoer) dan de werkgeversverplichting om te zorgen voor een rookvrije werkplek.
Ik ben van mening dat een rechter bij het rechtspreken vooral hoort te kijken naar de wet. Daarin staat dat de horeca rookvrij dient te zijn. Dus ik ben het oneens met deze uitspraak.

Er is nou juist besloten om deze wet ook de laten gelden voor eenmanszaken in de horeca, zodat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat tussen horecaondernemers met of zonder personeel. Heel logische redenering als je het mij vraagt.

Of deze wet er wel of niet had moeten komen is weer een andere discussie, maar nu deze wet er is moet er ook naar gehandeld en rechtgesproken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand die met zijn verstand praat in deze anders zo emotioneel onderwerp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén nieuwe wet kan alleen maar getoetst worden aan de hand van uitspraken door rechters... Maar de Hoge Raad kan nog roet in het eten gooien, want het OM is in cassatie gegaan. Dus dat duurt nog wel een paar jaar, voordat die uitspraak gedaan hebben. Als ze de cassatie niet van te voren verwerpen. Want daarvoor hoeft de Hoge Raad geen uitspraak te doen... De Tabakswet zit overigens vol met mazen. Dus deze uitspraak maakt een hoop duidelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja... Ik heb even je link doorgelezen. De rechter heeft precies door dat een streep getrokken wat de wetgever in gedachte had om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Want het werkt averechts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom of de wet bestaat, niet hoe goed mensen vinden dat de argumenten voor deze wet zijn. Ik ben het er niet mee eens dat het averechts werkt, andere mensen blijkbaar wel. En om dat soort discussies te voorkomen is er nou net de wet om houvast te bieden. Overigens vind ik het niet oordelen volgens de wet omdat het iemand harder treft dan andere partijen het slechtste argument ooit om een wet ongeldig te verklaren. Dan zou ik namelijk als ik 3 ton per jaar verdien ook geen belasting meer hoeven betalen, want de belastingen treffen mij immers harder dan iemand die het minimumloon verdient. Zo werkt het dus gelukkig niet (maar volgens deze rechter blijkbaar wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je mij het woord 'horeca' aanwijzen in de Tabakswet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link die er staat, staat duidelijk in hoe men het rookverbod op de horeca wilt toepassen... In de Tabakswet staat alleen werkgever etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies... ruud beroept zich op het argument dat de wet nageleefd moet worden, en denkt dat in de wet staat dat de horeca rookvrij dient te zijn. Dit is onjuist. In de wet staat niet dat horeca rookvrij moet zijn, maar dat werkgevers maatregelen moeten treffen waardoor hun werknemers geen last van andermans rook hebben. Van die werkgeversverplichting was de horeca voorheen vrijgesteld, nu niet meer. Zoals de rechter terecht heeft geoordeeld, heeft een ZZP'er geen werknemers waar die maatregelen wettelijk voor getroffen moeten worden. Met andere woorden: juist bij toetsing aan de wet blijkt dat het beleid voor rookvrije horeca onjuist wordt (hopelijk na deze uitspraak werd) toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Lees mijn bron eens. Die beweert anders hoor. :) Ik citeer: "Vanaf 1 juli 2008 zijn werkgevers in de horeca, sport en kunst/cultuur niet langer uitgezonderd van de wettelijke verplichting om hun werknemers te beschermen tegen blootstelling aan tabaksrook. Zij moeten hun werknemers een rookvrije werkomgeving bieden. Behalve werkgevers in de horeca moeten ook ondernemers in de horeca zonder personeel hun zaak rookvrij maken." Dus leuk geprobeerd, maar de wet zoals jij die voorspiegelt is niet compleet, zoals blijkt uit mijn bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw bron is niet de wet, maar een voorlichtingsfolder over beleid. Beleid dat, zoals nu ook getoetst door de rechter, niet wordt gesteund door de wet. Als je kunt komen met de wet als bron, geef ik je meteen gelijk. Zelf heb ik trouwens wél gekeken naar de wet zelf. Zoek zelf maar eens op wetten.nl. Daar kun je alle wetten vinden die op dit moment van kracht zijn in Nederland.
Fijn voor die kleine eenmanszaken. Maar misschien krijgen ze het hierdoor wel zo druk, dat ze het eigenlijk niet meer alleen kunnen, en dus personeel zouden moeten aannemen. Misschien wordt het nog wel eens teruggedraaid. Hier is alles mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slappe hap die wetgevers, nu gaan ze verder lopen tornen. Asociale horeca heeft ons al een poot uitgedraaid bij de komst van de euro, en nu zou het slechter gaan door het rookbeleid, heeft niks met economische crisis te maken. Het is tijd voor een flinke shake down in horecaland, 20% moet er maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je hoort de pro-rokers lobby nooit over de invloed van de economische crisis op de teruglopende omzet in de horeca.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hebben een rookgordijn gelegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat kempo nooit gebruik maakt van de horeca, om de pootuitdraaiers niet te steunen? Ik vind de prijzen in de horeca ook hoog. Ik kom er dan ook wat minder. Maar als ik werkelijk niet bereid zou zijn om zoveel te betalen voor een biertje en zelfs zou willen dat bijvoorbeeld '20% er maar eens uit zou moeten', zou ik er überhaupt niet komen. Niemand dwingt mij om 3 euro neer te tellen voor een biertje, ik wordt niet met een pistool tegen mijn hoofd de kroeg ingejaagd. Kroegen zijn nu eenmaal bedrijven, geen maatschappelijke instellingen.
Ik ben het eens met deze beslissing. Die kleine cafe's hebben geen personeel en de eigenaar van het cafe staat zelf achter de bar om zijn biertjes te tappen.

Laat de vaste klanten daar lekker roken en laat een niet-rokende bezoeker zelf beoordelen of hij bij dat cafe een biertje gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Het rookverbod zou in beginsel er zijn ter bescherming van het personeel. Deze beslissing is dus eigenlijk het enige logische. Zowieso kun je je afvragen wat men bereikt met een rookverbod. Op deze wijze duw je rokers in een hoek waar ze niet thuis horen.