In Nederland bestaan er meer viskramen dan viswinkels, vergelijk dit met vlees: er bestaan meer slagerwinkels dan slagerkramen. Waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (8)

Mij lijkt dit omdat er meer vlees dan vis wordt gegeten. De kosten van een pand zijn veel duurder dan de kosten van een kraampje. Echter je hebt weinig opslag capaciteit. Economisch gezien als je dus weinig verkoopt is het economisch rendabeler om een kraampje te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk komt dat omdat er minder vis wordt gegeten dan vlees. (vaak alleen op vrijdag). De vishandelaren moesten met
hun verse vis naar de klanten toe. De vele vishandelaren uit
Volendam wilden wel vis verkopen, maar in Volendam blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van oudsher werd vis verkocht in de buurt waar het gevangen werd. Vis was (voor de diepvries) beperkt houdbaar en ook niet het hele jaar verkrijgbaar. Een winkel was dus duur. Voor een mobiele kraam hoefde je maar een gedeelte van het jaar standgeld te betalen. De oorzaak ligt dus in het verleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat mensen een keer of 5 à 6 per week vlees eten en 1 à 2 keer vis. De visboer kan dan vanuit een winkel op een vaste lokatie niet zo makkelijk veel vis verkopen. De slager wél want de mensen kopen bijna dagelijks vlees en vleeswaren. De visboer kan zijn kraam wel dagelijks op een andere lokatie zetten. De mensen wennen er dan aan dat de visboer er bijvoorbeeld op woensdag of vrijdag staat, en halen op die dag een vers visje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen minder vaak vlees eten dan vis. In een dorp is er wel voldoende vraag naar vlees voor een slager, maar onvoldoende vraag naar vis voor een viswinkel. Daarom zie je in steden wel viswinkels (hogere bevolkingsdichtheid, dus meer vraag).

De vis in het dorp kan dan vanuit een kraam worden verkocht. Deze kraam komt bijvoorbeeld 1 keer per week langs en kan dan alle mensen die "visbehoefte" hebben van vis voorzien en de volgende dag in een ander dorp vis verkopen.

Ik denk (maar heb dit nog nooit gezien) dat er in dorpen die te klein zijn voor een slagerij, ook wel 1 keer per week een vleeskraam komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Vlees niet meteen gebakken word daar en zon kraampje is niet echt lekker om vlees te kopen lijkt mij, ook niet verstandig, vis daarintegen word meestal meteen gefrituurd/gebakken dus dat is meestal bacterie vrij imo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vis is verser en daarom beter te bewaren in een kraam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vis is vaak een impulsaankoop en ligt daarom in een kraam